Városmontázs - Velence régi sztereófotókon

|

szterokepek_00.jpg

 

Sztereófotót manapság már csak monóban nézünk. Egyetlen kompozícióként nézzük a duplaképet, amit egykoron egy nézőkén keresztül kellett egybe nézni a térbeli hatás elérése érdekében. De épp ettől, a szimpla ismétlődéstől létrejövő, egyszerre valódi és valószerűtlen látványtól lesz izgalmas kézbe venni ma egy ilyen képet. És persze kell hozzá egy jó téma is, ami már önmagában is érdekes – V e l e n c e.

 

szterokepek_01.jpgPiazza S. Marco e Stendardi, Venezia

A San Marco székesegyház előtt álló hatalmas zászlótartók 1571-ből származnak, Leopardi művei, melyek bronztalapzaton magasodnak. Itt egyet látunk megduplázva, a valóságban azonban három egyforma van belőle. Eredetileg a velencei gyarmatbirodalom három büszkesége, Ciprus, Kréta és Morea zászlói lobogtak rajta.

 

szterokepek_02.jpgRegatta e Stazione Ferrovia

A vasútállomás egykoron még így nézett ki. Egészen kiért a Grand Canaleig, ahol a sokaság éppen a híres evezősverseny, a Regatta rajtjára készülődik.

 

szterokepek_03.jpgVenise, Grand Canal, 1908

A háttérben itt is a vasútállomás. A Scalzi-híd – a Mezítlábasok hídja – helyén még egy vashíd áll. A gondola, amiről a fotó készült, épp a híd alatt haladt át, amikor a francia fotós megpillantott az állomás előtt egy feketére festett, zárt motoros hajót – egy halottszállítót – és gyorsan lekapta. Nem tipikus sztereófotótéma, bár sztereófényképet nemcsak vonzó helyekről, hanem drámai helyszíneken, például a háborúkban is készítettek.

Prózai mint egy sajtófotó járvány idején.

szterokepek_04.jpgPalazzo Cavalli Franchetti

Itt valami tévedés történhetett vagy valami félbemaradt, mert nem a kiszínezett ház a Palazzo Cavalli, hanem a hátrébb lévő épület. Az Accademia hídnál ez a leglátványosabb palota gótikus mérműves homlokzattal és egy – Velencében ritka – előkerttel. Korábban a venetói takarékpénztár központja működött benne, újabban kiállítóhely. Tavaly egy nagyszabású Dubuffet-kiállítással debütáltak.

 

szterokepek_05.jpgInterieur S. Marco, Venise

Velence főtemploma, a bazilika belseje. Izgalmasan kaotikus, transzcendens tér. Mintha egy kortárs művészeti installációt, térberendezést látnánk. A századelőn, amikor a Biennále Magyar Pavilonját építették, kedvenc szállodájából, a közeli Hotel Cavallettóból Maróti Géza és szeretett ide járni. „Nem volt nap, hogy a Márkus templom mosaikjai alatt el ne töltöttem volna az én meditáló félórámat. Csodáltam a mosaikok utolérhetetlen extatikáját." –  írta a memoárjában. 

 

szterokepek_06.jpgOne of the 150 Canals in Venice: Rio Canonica

Híd híd hátán, az egyik hídról le, a másikra fel. Az egymásba érő hidak megsokszorozódása jól fejezi ki az Velencében való gyaloglás hullámzó ritmusát. A képen a 400 híd közül 2x3, leghátul szerényen a legextrább: a Sóhajok hídja. A képet a sztereófényképek sokszorosítására és terjesztésére szakosodott amerikai cég, az Underwood & Underwood készítette, amely anno milliószámra dobta piacra a világ turisztikai nevezetességeit ábrázoló sorozatait.

szterokepek_07.jpgPonte Rialto

Itt pedig az őshíd, a Rialto, a „világ legérdekesebb boltíve” – ahogy Jókai Mór nevezte 1875-ös ottjártakor – „megtelepítve két oldalán szatócsboltokkal és dohánytrafikákkal”.

szterokepek_08.jpgRio del Remedo

A fotótörténetben piktoralizmusnak nevezik, azt a korszakot és stílust, amikor a fényképészek a festészetet próbálták utánozni. Itt is nehéz eldönteni, hogy egy tipikus velencei festett látképet, vedutát vagy egy kiszínezett fotót látunk.

szterokepek_09.jpgMonumento di Canova

Canova fehér márvány síremléke a Frariban. Canova eredetileg Tiziano síremlékének tervezte a művet, de a felállításához nem gyűlt össze elég pénz. A hűvös geometriájú piramis egyszerű monumentalitása ma is megkapó, így megduplázva már-már modern hatású. Ruskin a Velence köveiben nagyon lehúzta: „affectált, nevetséges conceptio, a föltalálást és érzést illetőleg szegényes, üres” – írta. Annyiban igaza van, hogy a síremlék bizonyos értelemben tényleg üres, a Velencében elhunyt szobrászt ugyanis nem ide, hanem a közeli szülővárosában temették el. A félig kinyitott ajtójú kriptában csak a művész szívét tartalmazó urna van.

 

szterokepek_10.jpgPanorama de Venise

A távolból nézve olyan mintha egy hatalmas, modern szállodasor emelkedne a lagúna mentén. Figyelemreméltó a kártya kézírásos felirata, visszafogottan elegáns kalligráfiája.

 

szterokepek_11.jpgA San Marco kupolái

Felülről nézve különösen helytálló Mary McCarthy megfigyelése miszerint „a San Marco keleti pavilonnak látszik – félig örömtanya, félig hadi sátor, mintha valami szatrapa lakná”. De ez a sok hagymakupola lehetne akár a Makovecz-fürdő teteje is Makóról.

szterokepek_12.jpgSan Marco

A San Marco aranyozott bronzparipái évszázadok óta kedvelt fotótéma és szelfi-helyszín. 1908-ban Maróti Géza is készíttetett magáról itt egy fotót. Ma már csak a szobormásolatok vannak kint, az igazi antik példányokat belépti díj fejében lehet megnézni a bazilika múzeumában.

 

szterokepek_13.jpgRio San Josephie

Szép szecessziós darab a Kawin & Co. „World Series” kártyasorozatából. A chicagoi cég a századelőn sztereográfia-sorozatokban örökítette meg a világ vonzó helyeit. Kicsit túlszínezték és olyan nevű csatornát, hogy „Rio San Josephie” ne keressünk Velencében. Én legalábbis nem találtam. (Update: kolléganőm, Anna szerint ez a Rio San Giuseppe –  velenceiül San Isepo –  lehet a Biennále szomszédságában). 

szterokepek_14.jpgThe Dodges Palace from St Mark's Square

A kép kopott, de a téma örök. Sztereotípia sztereóban: sok turista sok galambbal a Szent Márk téren.

szterokepek_15.jpgGondoliers Venise

Muszáj volt egy ilyen képet is berakni.

 

szterokepek_16.jpgCarlo Naya módszeresen megörökítette Velence kevésbé felkapott részeit is

Carlo Nayát sem lehet kihagyni, ha velencei fotográfiáról van szó. Igazi klasszis, mint a fenti kép is mutatja.

 

 szterokepek_17.jpg

 Doge-palota

A Fortepan jóvoltából ismertté vált magyar sztereófotós, Schoch Frigyes velencei képeiről korábban már írtam. Ezt a képét egy gondoláról készítette, a háttérben a campanilénak kissé fura a tornya, ugyanis az összeomlása utáni újjáépítése még nem fejeződött be. Ez segített a datálásban, miszerint Schoch 1909-ben járt Velencében és ellátogatott a Biennáléra is, ahol megörökítette a frissen elkészült Magyar Pavilon épületét is.

 

szterokepek_18.jpgKilátás a Doge-palota erkéklyéről

Ebben a sztereóképben azt szeretem, hogy becsapós: első ránézésre olyan, mintha egy normál felvétel lenne. A grafikai keretezés is ezt a benyomást erősíti. Az erkélyen átnézve jövünk rá a poénra, hogy a távolban duplán látjuk a San Giorgio Maggiorét!  A fotós, Giorgio Sommer (1834-1914) menő nápolyi fényképész volt. Sok jó, szabadon felhasználható itáliai fotó van tőle fent a Wikimedián.

 

szterokepek_19.jpgArsenale

Az Arsenale előtt őrködő négy ókori oroszlán közül a legnagyobb, a Hadioroszlán. „A bejáratot a hírhedett kőoroszlánok őrzik, miket Athene elfoglalása után hoztak ide; a lépcsőkön hevernek a nehéz kőgolyók, mik Corynthot halomba lőtték.” (Jókai Mór) Ezek is zsákmányszobrok, is úgy lopkodták össze őket. Kissé vicces kép: Velence címerállata előtt a kis őrbódé úgy néz ki, mint egy falusi budi.

 

szterokepek_19b.jpgVenise, Lido

A Lido más mint Velence. Ady Endre is nagyon kedvelte. Négyszer járt Velencében és először még egyáltalán nem volt elragadtatva a várostól. „Őszintén bevallom azt, amit sokan nem mernek. Engem nem érdekel a múlt, elkerülnek az ellágyulások. Istenem, Venezia engem talán húszéves koromban sem gerjesztett volna dalra. Bűzt, dohot szagoltam, csalást, fals színeket láttam…

Erős érzésem egyetlenegy volt a Lidón. Itt már a modern élet láza csapott felém s itt tenger a tenger, nem lagúna”

– írta huszonhat évesen.

szterokepek_20.jpgFaçade de la Basilique Saint-Marc sur la place Saint-Marc

Itt ismerjük a szerzőt: Etienne Clément arról nevezetes, hogy sok felvételt készített francia művészekről, köztük Rodinról és Monet-ról. A kompozícióba sután belógó, ott felejtett széktámla jelzi, hogy műkedvelőről van szó, a második képkockát pedig azt teszi érdekessé, hogy egy sérülés következtében olyan mintha a bazilika mögött egy erdővel benőtt hegy magasodna.

 

szterokepek_21.jpgPanorama

Ezt a fényképet valaki megpróbálta utólag kiszínezni, de nem igazán sikerült neki. Az eredmény egy bájosan naiv kis akvarell lett.

 

szterokepek_22.jpgCanal Grande

Ezen a felvételen a két kép alkotóelemei egészen hihető módon egyetlen új képpé állnak össze. Fent baloldalt a folt mintha a szürt fényben átderengő nap lenne. A kép kompakt jellegét erősíti a párizsi antikvárius középre zárt vízjele is.

Igazi velencei impresszionista látvány.

szterokepek_23.jpgVeduta Giardini di Pubblici

A válogatásban ez a legértékesebb darab, 152 euróért lehet megvenni az E-bay-en. 1860 körül készült a sziget sarkában lévő kikötőnél, amely negyedet – kolostorostul, templomostul – Napóleon bontatott el, hogy megépüljün Velence városligete, a Giardini Pubblici (vagy kevésbé kedvelt nevén, a Giardini  Napoleonici), ami aztán a Biennáléról lett híres, s amelyben Magyarországnak 111. éve önáló kiállítási pavilonja van.

szterokepek_24.jpgA kép hátulról, felirattal

A sztereófotó ma már csupán antikvár kuriózum, a múlt érdekes lenyomata, időutazás a múltba, a szterófotózás azonban fontos állomás volt a képi ábrázolások fejlődése útján, melynek következő állomása a mozgókép lett. A térhatású fényképezéstől a mozgóképen át az út pedig egyenesen vezet napjaink virtuális valóság uralta képkultúrájához.

De vajon milyen képalkotó és képnéző technikák születtek volna, ha a fejlődés valamilyen más, mára elfeledett irányba halad tovább?

Milyen fényképezőgépeink lehettek volna?

Hogyan nézne ki például egy sztereó flipbook-néző vagy egy üveglemez kamera?

Erre ad művészi választ Waliczky Tamás újmédia-művész, akinek a tavalyi Velencei Biennále Magyar Pavilonjában nagy sikerrel bemutatott kiálítása, a 24 digitálisan megformált, de analóg elven működő – és soha nem létezett – kamerából álló Képzelt kamerák anyaga, melyet a Ludwig Múzeumban is bemutattunk.

A kiállítást márciusban sajnos idő előtt bezárt, de egy virtuális túra formájában továbbra is megnézhető..

.

A bejegyzés trackback címe:

https://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr3315399102
süti beállítások módosítása