Yoko Ono harminc éve a budapesti Ludwig Múzeumban

|

Írásunkban a Ludwig Múzeum első időszaki kiállításának, valamint a gyűjtemény egy kultikus darabjának eredtünk nyomába; a kutatásban folyamatosan bővülő archívumunk volt segítségünkre.

Nagy Tamara írása

Ha egy világsztár Magyarországra látogat, azt mindig nagy sajtóérdeklődés övezi, így volt ez Yoko Ono esetében 1993-ban is, amikor Budapesten egyszere két helyszínen is kiállítása nyílt: a Galeria 56-ban, illetve a Ludwig Múzeumban.

Yoko Ono mindig is autonóm művész volt, még ha közismertté és népszerűvé John Lennon feleségeként is vált. Néray Katalin 1993-as sajtóközleményében így pozícionálja a művész helyzetét:

Yoko Ono a pop kultúra egyik idolja lett 1968, a rocksztár John Lenonnal kötött házassága után. Ez a tény elfedte és visszamenőleg is megkérdőjelezte saját művészi tevékenységét.”[1]

A Ludwig Múzeum első időszaki tárlata, Yoko Ono Veszélyeztetett fajok: 2319-2322” (Endangered Species 2319-2322) című 22 darabból álló műegyüttese 1993. március 16. és május 2. közt várta a látogatókat a Budavári Palota ’A’ Épülete Csikós-udvarra nyíló kamaratermében.[2] A kiállítás nem titkolt célja volt, hogy neves művészek kiállításaival vonzza be a látogatókat a néhány évvel azelőtt alapított múzeumba, melynek 1991-ben nyílt meg első állandó tárlata a volt Munkásmozgalmi Múzeum épületében.

Meghívó Yoko Ono: Endangered Species 2319-2322 c. kiállításának megnyitójára, 1993.03.16.
Ludwig Múzeum Adattára Ad/9-2009.8 recto és verso angol nyelvű kézírásos szöveggel

 

Yoko Ono műve 1992-ben készült, fő eleme a bronzból megformált, padon ülő négy emberalak és a mellettük pihenő kutya figurája, továbbá gipszből készített „testrész-töredékek”, vázatöredékek, bekeretezett fotó és hat kép tette teljessé az alkotást.[3]

Enteriőrfotók Yoko Ono: Endangered Species 2319-2322 című 1993-es kiállításról, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Adattár; © Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum

 

Yoko Ono így fogalmazta meg azt az üzenetet, amelyet az alkotáson keresztül közvetíteni szeretett volna:

„A világon a legveszélyeztetettebb faj az ember; aki pusztán cselekedeteivel, agresszív, romboló létével veszélyezteti önnön magát és társait.”[4]

yoko-ono-6_plakat1993.JPGYoko Ono - Veszélyeztetett faj: 2319-2322” (Endangered Species 2319-2322) című kiállítás plakátja, Ludwig Múzeum Adattár Ad/9-2009.6

A várbeli kiállítás megnyitójáról a korabeli televízió is hírt adott, a rövid összefoglalóban a művész mellett a Ludwig Múzeum egykori igazgatója, Néray Katalin is megjelenik.

yoko-ono-7_kepeslap.jpgÜdvözlőlap Yoko Ono-tól Néray Katalinnak
Ludwig Múzeum Adattár, Ad/997-2014.15

Az alkotást először a berlini Stiftung Starke-ben állították ki.[5] A berlini kiállítás katalógusa megjelenésében is illeszkedik a művész vizuális világába, borítója fehér, egyszerű, letisztult, csak Yoko Ono nevének óarany felirata és a kiállító intézmény, a Stiftung Starke épületét ábrázoló logó dombornyomása díszíti. Egy példánya adattárunkban is fellelhető, melynek különlegessége, hogy a művész saját kezűleg Néray Katalinnak dedikálta.

yoko-ono-8_katalogus_ad_9-2009-_12_borito.jpgYoko Ono - Endangered Species 2319-2322 , kiállítás katalógus, Stiftung Starke, 1992, Berlin
Ludwig Múzeum Adattár, Ad/9-2009.12

 

Hogy milyen jelentős információkat hordozhat egy-egy jelentéktelennek tűnő papírfecni, az itt is megmutatkozik. Az adattár Yoko Onóhoz kapcsolódó anyagát tanulmányozva a Budapesten bemutatott kiállítás utóéletére is ráláthatunk. Két kis kézzel írt üzenet utal rá, hogy a történet hogyan folytatódott: az egyiken, egy hölgy neve (Irena Groblewska) és telefonszáma olvasható, a másikon pedig egy üzenet, amelyből kiderül, hogy a Varsói Modern Művészetek Központja szeretné Yoko Ono kiállítást Lengyelországban is kiállítani, amit művész is támogat. Hogy végül mi történt? A kérdésre egy fénykép ad választ, amelyen Groblewska, a varsói Yoko Ono kiállítás kurátora látható, mellette pedig ott áll Yoko Ono a fentnevezett intézmény előtt. [6] A múzeum Irattárában a hivatalos levelezés ezt pontosan dokumentálja.

yoko-ono-9_galeria56-meghivo.jpg

Meghívó Yoko Ono „Play it by trust” c. kiállításának megnyitójára a Galeria ’56-ba, 1993.03.16.
Ludwig Múzeum adattár, Ad/9-2009.5

 

A múzeumi kiállítással egyidőben, 1993 március 16-án nyílt meg Yoko Ono másik kiállítása Budapesten a „PLAY IT BY TRUST” (Játssz bizalommal!) a Galéria ’56 -ban. Yoko Ono Sam Havadtoyvel (Havadtőy Sámuellel) közösen hozta létre és vezette a budapesti galériát. A kiállítás címadó műve a híres-hírhedt, 32 fehér sakkfigurából, fehér sakktáblából, fehér asztalból és két fehér székből álló műalkotás, melyet még ugyanez évben Havadtoy a Budapesti Ludwig Múzeumnak adományoztak.[7]

yoko-ono-10_play-it-by-trust.jpgYoko Ono: Játssz bizalommal! 1966 (1986-87), festett bronz sakk-készlet, 1,6x76,2x76,2 cm; festett fa bútorok, változó méretek, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum; A Galeria ’56 / Sam Havadtoy ajándéka, 1993, Fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum

 

A Galeria ’56 első kiállításán Keith Haring utolsó alkotását, a Szárnyasoltárt mutatták be [8], amely szintén Havadtoy adományaként került a múzeum gyűjteményébe.[9] A galéria megnyitásáról és Keith Haring kiállításáról a híradó is beszámolt.

A sakk-készlet történetéhez még hozzátartozik, hogy Ono 21 egymástól részleteiben különböző, de fő koncepcióját tekintve nagyon is hasonló példányt készített eddigi munkássága során.[10] Ezek közül az elsőt 1966-ban, a Ludwig gyűjteményében található bronz változatot pedig 1986-1987-ben készítette.

A Játssz bizalommal! az eltelt három évtizedben számos, a Ludwig Múzeum által rendezett kiállítás központi eleme volt. Szerepelt például 2012-2014 között Az égbolt másik fele című kiállításon is, ahol magyar alkotók műveivel került egy terembe és ezáltal párbeszédbe Yoko Ono sakk-készlete.

A Huszárlépésben – Sam Havadtoy New Yorkban 2018-ban megrendezett kiállításon a mű két változata is ki volt állítva, az 1983-as és a gyűjteményi darab (1986-1987)

yoko-ono-enterior2-2018.jpgYoko Ono: Játssz bizalommal!, 1983, Enteriőrfotó a Huszárlépésben – Sam Havadtoy New Yorkban c, kiállításról 2018
Fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

yoko-ono-enterior1-2018.jpgYoko Ono: Játssz bizalommal!, 1986-1987, Enteriőrfotó a Huszárlépésben – Sam Havadtoy New Yorkban c, kiállításról 2018
Fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

 

Legutóbb a 2019-es Ludwig 30 eseménysorozaton is központi szerepet kapott ez a mű. A jubileumi programsorozat bemutatta „az intézmény tevékenységét a gyűjteményezéstől az időszaki kiállításokig, az állományvédelemtől a digitalizálásig, a múzeumpedagógiától, a kommunikációs tevékenységen át, egészen a társművészeti programokig”[11]. Ennek keretében jött létre a A Ludwig 30 – Megosztás, múzeumpedagógia a gyakorlatban című pop-up kiállítás, ahol Yoko Ono sakk-készlete főszerepet kapott, és az alkotó szándékai szerint játékba lépett. Szira Henrietta múzeumpedagógus bekötött szemmel játszott egy látássérülttel a hófehér sakk-készleten, így értelmezve tovább Yoko Ono ”Játssz bizalommal!” utasítását.

Sakkjátszma a Ludwig 30 c. eseménysorozaton Yoko Ono sakk-készletével.
Fotók: Szabó Zsófia Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

 

A múzeumpedagógiai osztálynak van egy másolata is a műről, melyet rendszeresen használnak foglalkozásaikon, Yoko Ono üzenete ezen a módon is eljut a látogatókhoz, átélhetővé válik.

Az elmúlt 30 évben a fehér sakk-készlet a múzeum különböző kiállításai során fel-felbukkanva, más-más műtárgyakkal, különböző kontextusokban bemutatva szövődött bele a múzeum történetébe.

 

A Ludwig Múzeum kiállításai, ahol szerepelt Yoko Ono: Játssz bizalommal! c. alkotása

Feszített művek - Válogatás a múzeum gyűjteményéből 12005.03.15-2005.12.31.

1–2–3: Fókuszban a gyűjtemény – 3. emelet 2007.11.16 – 2010.05.02.

Az égbolt másik fele. Válogatás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből 2012.12.06-2014.10.26

Huszárlépésben – Sam Havadtoy New Yorkban  2018.07.13-2018.09.02.

A Ludwig 30 – Megosztás 2019.03.05-03.17.

 

Jegyzetek

[1] Néray Katalin: Yoko Ono „Endangered species: 2319-2322”, Sajtóközlemény, Ludwig Múzeum Adattár Ad/9-2009.3;

[2] u.o. .o. Ludwig Múzeum Adattár, Ad/9-2009.3

[3] u.o. Ludwig Múzeum Adattár, Ad/9-2009.3

[4] H.E.: Bronzba öntött végzetünk, Yoko Ono „forradalma” a Várban, Napi gazdaság, 1993.03.19.; Ludwig Múzeum Adattár: Ad/9-2009.16, idézi Yoko Ono-t

[5] Néray Katalin: Yoko Ono „Endangered species: 2319-2322”, Sajtóközlemény, Ludwig Múzeum Adattár Ad/9-2009.3;

[6]Ludwig Múzeum Adattár: Ad/9-2009.11, kézírásos feljegyzés

[7] Gyűjtemény, Ludwig Múzem - Kortárs Művészeti Múzeum, (szerk.: Bencsik Barnabás, Szipőcs Krisztina és mások), 2010, Budapest, 291. o.

[8] Haring, Kieth: Szárnyasoltár, 1990, fehéraranyozott bronz,Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, ltsz.: 1993.1.1.

[9] Hudra Klára: Galéria, Play Boy, 1993, március, 18-19.o.; Ludwig Múzeum Adattár: Ad/9-2009.14;
Gyűjteményi katalógus, (szerk.: Bencsik Barnabás, Szipőcs Krisztina), Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, 2010, 252.o.;

[10] Bodor Kata: Yoko Ono és a Fluxus. Yoko Ono: Játssz bizalommal! című műve a budapesti Ludwig Múzeumban, szakdolgozat, 2003, ELTE BTK, témavezető: Szőke Annamária, Ludwig Múzeum Adattár Ad/997-2014.48: a szakdolgozat részlete;

[11]Kiállítás: Ludwig 30, Mindig kortárs, 2019.02.05-03.31., Ludwig Múzeum

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr4918071984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása