A teljesség igénye – Konok Tamás oktatói tevékenysége

|

 A nemrég elhunyt Konok Tamás festőművész munkássága egyre jobban feltárul a kiállításoknak és a kutatásoknak köszönhetően. Posztunkban most kevésbé ismert oktatói tevékenységét vázoljuk fel.

Ez a történet egy véletlen találkozással vette kezdetét. Mint egy visszaemlékezésben Konok Tamás leírta, a nyolcvanas évek második felében már hazajöhetett külföldről, és a Balaton-parton sétálgatva találkozott főiskolai barátjával, Nemcsics Antallal, aki színelméletet tanított a Budapesti Műszaki Egyetem Rajzi Tanszékén. Ő hívta meg Konokot, hogy a második világháború utáni képzőművészetről adjon elő az építészhallgatóknak. Konok az ötvenes évek végétől külföldön élt, feleségével, a szobrászművész Hetey Katalinnal évtizedek óta látogatta a világ múzeumait és galériáit, és nagy élmény- illetve fényképanyaga gyűlt össze a háború utáni képzőművészetről, stílusirányzatokról. Fontos, hiánypótló tudás volt ez, mint életrajzában írta, megdöbbent, mennyire ismeretlen volt a huszadik század második felének nemzetközi képzőművészete a képzésben résztvevők számára, így célja az lett, hogy megszerettesse a modern művészetet.Ezt a tervét valósította meg a Színdinamika Szakmérnöki Képzésen, de néhányszor a nappali építész alapképzésben is bevonták egy-egy formakutatási projektfeladat inspiráló mesterének. Dr. Tari Gábor, egyetemi docens, a Szakmérnöki Képzés vezetője így emlékszik vissza: „Tamásnak előre összeállított képi tematikái voltak, amik egymás után következtek, nagyszerű, korábban nem igazán látott művekkel. Több esetben csatlakozott hozzá barátja, Hámori Tamás is a Zürichi Konzervatórium nyugalmazott professzora, aki a modern zene fejlődését állította párhuzamba a képzőművészettel, ilyenkor közösen adtak elő – igazi „szinesztéziás" különlegesség volt az ilyen alkalom. … Előadásai tele voltak személyes élményekkel – világhíres művészekkel való személyes találkozásai, akiket mi csak könyvekből ismertünk, amelyeket folyamatosan beleszőtt előadásaiba egyszerűen példa nélküliek voltak hazánkban. …  Odáig voltak érte. …  De nem csak a hallgatók, hanem a többször megjelenő, tisztelő művészkollégák is.”

 konok_t_tari_gabor_hallgatok.jpgKonok Tamás, dr. Tari Gábor és a hallgatók Konok Tamás budai műtermében, 2011 május, Lutherán Barna felvétele

A hallgatók közül Horváth-Lóczi Judit festőművész szavait idézzük: „2005 és 2007 között tanított engem a Színdinamikai Szakmérnöki képzésen, a Budapesti Műszaki Egyetemen. Meghatározó alakja, egyik vezető tanára volt a képzésnek. A Színdinamikai képzésen is sokkal többet adott, mint az óra keretei vagy címe által megfogalmazott tanulmányi anyag. Többek között Ő tartotta a modern és kortárs művészettörténeti előadásokat. Ámulva hallgattuk, ahogy a huszadik század művészetét magyarázta, értelmezte, kontextusba helyezte. Mesélt fantasztikus életéről, tapasztalatairól, a művészekről, akiket jól ismert. Módszere abban állt, hogy nagyon őszinte és empatikus volt. Ehhez pedig óriási tudás, szerénység és kíváncsiság társult. Élvezete a művészetek által átitatott életet, és örömöt okozott neki, ha másnak is át tudta adni ennek szeretetét. … Emellett mindig őszinte kíváncsisággal nézte meg az anyagainkat, terveinket. … A diploma után a Tanár Úr felajánlotta, hogy akinek van kedve, menjen el hozzá beszélgetni, konzultálni. Én kapva kaptam az alkalmon, és ettől kezdve egészen haláláig látogattam, mint mesteremet, mentoromat. Kíméletlenül (de persze a rá jellemző kedvességgel) átnézte és véleményezte az új munkáimat, és segített, ha elakadtam akár technikai, stiláris vagy emberi szempontból.”


inerieur.jpgKonok Tamás budai műtermében, 2011 május, Lutherán Barna és Dr. Tari Gábor felvétele

A kurzusnak nagy sikere volt, több mint egy évtizedig folytatódott, miközben Konok részt vett a nyári művésztelepeken is. A megbecsülés jeleként lett a Műegyegyetem címzetes egyetemi tanára. 2011-ben a Salgótarjáni Történeti Múzeumban Festészet az építészet felől című tárlaton együtt állítottak ki Konokkal a képzés legtehetségesebb hallgatói és a művésztanárok.

A Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének nyári továbbképzésein is adott elő, itt tiszteletbeli elnöknek választották. Nem véletlenül, mert az oktatásban eltöltött évek alatt Konoknak meggyőződésévé vált az, hogy olvasott, művelt pedagógusokat képezzen, akik egyetemes műveltségre, önálló gondolkodásra képes embereket nevelnek majd, és ő mindent megtett ennek megvalósításáért.

tamas3.jpgKonok Tamás budai műtermében, 2011 május, Lutherán Barna és Dr. Tari Gábor felvétele

 Vendégtanárként később a Magyar Képzőművészeti Egyetemen is tanított, A pop-art. Kollázs-montázs kurzus címen 1993-ban. A Magyar Képzőművészeti Egyetem felajánlotta Konoknak az egyik festő osztály vezetését vagy egy kurzust a kollázs témakörben. Konok az utóbbit választotta, ennek eredménye lett a három hónapos kurzus az Epreskertben, amit Károlyi Zsigmond „monokróm osztályának” tartott. Ezek közül három alkalomról van felvétel az Artpool Művészetkutató Központ archívumában. A régi VHS felvételekről átjön az a hangulat, amiről a visszaemlékezők meséltek. A remekül felépített előadások átfogó képet adtak az irányzatokról, a tárgyalt művészektől hozott idézetek nagy kifejezőerővel közvetítették a művészi koncepciót, közben Konok mesélt még kiállításokról, megnyitókról (köztük a washingtoni kiállításmegnyitón Pop Art ruhában, Pop Art frizurával megjelenő milliomosnőről), vagy Joseph Beuys magával ragadó előadásairól, amit órákon át hallgatott. A képanyag mellett más személtetőanyagot is készített, egy óriási papírlapon ábrázolta a huszadik század irányzatait, alkotóit és a köztük lévő összefüggéseket.

diagram.JPGKonok Tamás műtermében az izmusokat ábrázoló tablóval, 2018, Halasi Dóra felvétele / Artpool Művészetkutató Központ

Előadásaiban összeálltak a részletek és megérthetővé vált a kortárs képzőművészet belső szellemi mozgása, szereplőinek és piacának mátrixa. Sajnos 2015-ben tanári tevékenységét fel kellett adnia egy gégeműtét miatt. A harminc év során azonban  generációknak közvetítette a modern képzőművészet szeretetét és adott olyan személyes példát, ami hosszú távon meghatározó élménnyé vált sokak számára.

Üveges Krisztina

 Köszönjük Halasi Dórának és az Artpool Művészetkutató Központnak az információkat.

Köszönjük Horváth-Lóczi Juditnak és Dr. Tari Gábornak a közreműködést.

A bejegyzés trackback címe:

https://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr7116509518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása