VERS L’INFINI – A hisztérikus kutya esete

|

A Konok Tamás életmű-kiállításához kapcsolódó sorozatunk folytatása.

Konok Tamás apai nagyapja a Felvidéken élt, és tisztviselőként dolgozott – és rokoni szálak fűzték Huszár Adolf szobrászhoz (1842 – 1885), aki többek közt a pesti Deák Ferenc szobrot is készítette. Egyetlen fiúgyermeke követhette volna a tisztviselői életpályát, de apja a továbbtanulást támogatta, így a Ludovika Akadémiára került.

id_konok_tamas_felesegevel_sandy_piroskaval_fortepan_konok_tamas_id.jpgid Konok Tamás feleségével, Sándy Piroskával, 1927 Fortepan /Konok Tamás id

Katonai pályafutása – Trianon után – a hivatalosan nem létező légierőnél kezdődött, s mint a „Polgári Repülő Klub” berepülő pilótája, nyitott, kétfedeles gépeket vezetett – gyakran 120 km/órás sebességgel. Mikor Endresz Gyula arra kapacitálta, hogy mint navigátor repülje át az Atlanti-óceánt, az akkor már Konok Tamással állapotos felesége kikönyörögte, hogy helyeztesse át magát a gyalogsághoz. (Endresz végül 1931-ben világrekorddal átrepült Amerikából Magyarországra, majd egy év múlva gépével lezuhant és szörnyet halt.)

a_legugyi_hivatal_kikepzo_bazisa_szeged_id_konok_a_weissmanfred_heinkel_hd-22_gyakorlo_repulogepben_1926_fortepan_konok_tamas_id.jpgA Légügyi Hivatal kiképző bázisa, Szeged, id. Konok a Weiss-Manfréd Heinkel HD-22 gyakorló repülőgépben, 1926, Fortepan / Konok Tamás id

Id. Konok Tamás (1898–1971) ezek után vásárolt egy Essex típusú, használt, kinyitható tetejű amerikai limuzint, amely kurblival indult, irányjelző híján kézzel kellett jelezni, s emellett képes volt akár 90 km/órás sebességre is.

hudson-essex_markaju_automobil_fortepan_konok_tamas_id.jpgHudson-Essex márkájú automobil, Fortepan / Konok Tamás id

A gyakori javításra szoruló autóval az utolsó kirándulást 1934-ben tették meg az osztrák Alpokban. A kocsiban a szülőkön és a fiatal Konokon kívül három női rokon és Mikus Csák István zeneszerző, Konok keresztapja utazott, aki „művész mivoltának demonstrálására hímoroszlánra emlékeztető hajsörényt növesztett […] és magával hozta örökösen reszkető, Zerlina névre hallgató öleb kutyáját, aki az egész út alatt keservesen jajgatott”.   

Az autónak egy meredeken lejtőn beragadt a fékje, és az út végén egy sziklafalnak ütközött. A kocsi visszapattant és lezuhant, áttörve a hidat, a kanyar mögötti patakmederbe, az utasok pedig kirepültek a nyitott tetőtérnek köszönhetően. Szerencsére mindenki, kisebb törésekkel és karcolásokkal ugyan, de megúszta, a tragédiát kíváncsian bámuló helyiek pedig hívtak egy mentőkocsit. Az otthon maradt anyai nagyszülők másnap rémülten olvasták a lapokban, hogy id. Konok Tamást és családját halálos baleset érte – pár nap is eltelt, mire sürgönyözni tudtak nekik. S mi hogy lett a kutyával? Egyrészt egyedüliként sértetlenül megúszta, másrészt „felhagyott az örökös jajgatással […] és zordon hallgatásba mélyedt”. Id. Konok Tamás többet nem vezetett motoros járművet.

Már korábban is fotózott (magát a balesetet szenvedő járművet is megörökítette), de a negyvenes évek elején vásárolt két Leica típusú fényképezőgépet. Fotólabort rendezett be a család fürdőszobájában, és ez egyik első fényképész volt, aki színes (azaz pozitív) diafilmre fényképezett. Díjakkal is elismert művészete miatt 1942-től a katonai haditudósító osztály parancsnoka lett, és a filmesekből, újságírókból, festőművészekből és fényképészekből álló századával dokumentálta a Don-kanyarban zajló eseményeket. A propaganda- fényképekkel fokozatosan felhagyott, és a dicsőséges „honvédő háború” másik oldalán álló, egyszerű helybéli parasztokat kezdett el fényképezni.

menekultek_a_szejm_folyo_atkelojenel_1942_fortepan_konok_tamas_id.jpgMenekültek a Szejm folyó átkelőjénél, 1942, Fortepan / Konok Tamás id

S bár az 1943-ban a pesti Vigadóban megrendezett Haditudósítói Kiállításon a rongyos, éhező és szegény embereket/gyerekeket ábrázoló képei alá helyezett feliratát (Ezek ellen harcolunk) eltávolították és id. Konokot lefokozták, a fényképek nagy része a Fortepan archívumába került, melyek a mai napig megrázóan mutatják be a nagypolitikai konfliktusokban vétlen, az igazságtalan háborúban ártatlanul szenvedő emberek mindennapi valóságát.

 Eberhardt Gersli Csupi 

Sorozatunk Konok Tamás életmű-kiállításához kapcsolódik és a 2019-ben megjelent Emlékkövek című önéletrajzát követi. 

Konok Tamás: Emlékkövek. Fejezetek egy önéletrajzból
Új Művészet, Budapest, 2019
keménytábla, 252 oldal
(a kiadvány a Ludwig Múzeum Shopban is kapható)

A bejegyzés trackback címe:

https://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr1716415926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása