A kasseli dOCUMENTA(13) nem csak az évtizedek óta nem látott erős magyar jelenlét miatt különleges, hanem a képzőművészeti életben egyedülálló szakmai összefogás okán is.
Csákány István: Ghost Keeping, 2012, Mixed media, Dimensions variable, Courtesy István Csákány, Commissioned and produced by dOCUMENTA (13) with the support of Horvath Art Foundation, Budapest; ACAX | Agency for Contemporary Art Exchange, Department of Ludwig Museum-Museum of Contemporary Art, Budapest; Zsolt Somlói/Katalin Spengler; Péter Szauer; Levente B. Málnay; Andrea Dénes/Balázs Árpád; László Gerő; Zoltán Bodnár; Dr. Imre Balogh; Pálfi György; Ahlers AG, Herford; Fotó: Henrik Stromberg
Az öt évente megrendezett dOCUMENTA idén a baljóslatú 13-as számhoz érkezett, ami azonban mindenféle babonának ellentmondva kifejezetten szerencsésnek bizonyult a magyar részvétel szempontjából. A dOCUMENTA kétségtelenül a világ egyik legrangosabb kortárs képzőművészeti seregszemléje, amelyen ilyen erős jelenlét még sosem volt tapasztalható.
A dOCUMENTA(13) kurátora, Carolyn Christov-Bakargiev, három magyar művészt is meghívott. Csörgő Attila és Csákány István az ACAX (Agency for Contemporary Art Exchange – Nemzetközi Kortárs Képzőművészeti Iroda) közreműködésével szerepeltek az eseményen, amelynek előzménye hogy az ACAX 2010-ben Budapestre hívta az esemény kurátorát, Carolyn Christov-Bakargiev-et, hogy részt vegyen a Check-in Budapest kurátori vizitor programban. Christov-Bakargiev a látogatást követően kérte fel hivatalosan is Csákány Istvánt a részvételre
Mind két művész friss alkotással mutatkozott be. Csörgő Attila Squaring the Circle (2012) című munkájával, míg Csákány István Ghost Keeping (2012) című monumentális installációjával. A majd negyven négyzetméteres szellemgyárat több évig készítette Csákány, ám a nehézséget nem csak a munka okozta, hanem a megvalósítást övező anyagi bizonytalanság. A helyzetet végül, az intézményi támogatók mellett, számos magángyűjtő bevonásával sikerült megoldani. Minden irónia nélkül kijelenthető, hogy enélkül az állami és magánszféra között szinte példátlan összefogás nélkül a mű nem születhetett volna meg. A mű létrejöttéhez hozzájárult a Horváth Művészeti Alapítvány, az ACAX, Somlói Zsolt és Spengler Katalin, Szauer Péter, Málnay B. Levente, Dénes Andrea és Balázs Árpád, Gerő László, Bodnár Zoltán, Dr. Balogh Imre, Pálfi György, az Ahlers AG, Herford és a Nemzeti Kulturális Alap (NKA).
A fenti két mű mellett még helyet kapott a kiállításon St.Auby Tamás Csehszlovák rádió 1968 (1969) című munkája, amit ez alkalommal St.Turba Tamás néven jegyez a nem-művész művész, továbbá Páldi Lívia, a BAC (Baltic Art Center) igazgatójának önálló projektje.
Az alkotások mellett a kiállítást kísérő és legalább olyan súlyú, elméleti munkában is részt vettek magyarok. Mint arról már beszámoltunk, a dOCUMENTA(13) katalógusa elérhető a Ludwig Múzeum könyvtárában, így Lukács György, Tamás Gáspár Miklós és György Péter írásai is, amelyek a100 Notes – 100 Thoughts (100 jegyzet – 100 gondolat) című kiadványban jelentek meg.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
1970.01.01. 01:00:00