Az orosz-ukrán háború kihatott az idei Velencei Képzőművészeti Biennáléra is. A Biennále vezetése kiállt Ukrajna mellett, az agresszor Oroszország pavilonja pedig zárva maradt. A napokban véget ért Biennálétól ezekkel a továbbra is aktuális témájú képekkel búcsúzunk.
Ez persze nem Putyin, hanem egy ukrán származású orosz színész, Alekszej Judnyikov gerillaakciója az Orosz Pavilon előtt az áprilisi sajtónapon.
Itt pedig egy másik tiltakozó performer látható, akit a biztonsági őrök éppen semlegesíteni igyekeznek. A pavilon lefújva egy BELO felirattal, ami az orosz megszállók fehér hadijelére utal. A graffitit másnapra eltávolították.
Nem ez az első alkalom, hogy a politika fókuszba kerül a Biennálén. 1974-ben például a Pinochet tábornok chilei puccsa elleni tiltakozás kapott teret.
Nem messze az Orosz Pavilontól, a Giardini közepén az az ukrán pavilon kurátorai kezdeményezése egy köztéri kiállítás készült, a Piazza Ucraina. A Dana Kosmina ukrán építész által tervezett installáció közepén, egy homokzsákokból álló gúla emelkedett, mint amilyenekkel a háború sújtotta városokban a köztéri emlékműveket próbálják megvédeni. A faforgáccsal felszórt téren megperzselt faépítményeken ukrán művészek a háborúra naplószerűen reflektáló plakátjai sorakoztak. Ezekből válogattunk.
Nikita Kadan: Olcsó gáz, olcsó vér. 2022. 03. 17.
Marcel Onisko: Mosógép a tankon. 2022. 04. 08.
Mintha a második világháború elevenedne meg: az oroszok a Közép-Európát „felszabadító”, végig rabló, fosztogató nagyapáik öröképe léptek. Csak a zabrálás tárgyai változtak: a tankra pakolva plazmatévé, mikrohullámú sütő, számítógép monitor és mosógép.
„Sokan rácsodálkoztak, milyen jólétben élnek az ukránok (hozzájuk képest). Leginkább a nagyképernyős tévékre voltak rákattanva az orosz katonák, de a lehallgatott mobilbeszélgetéseik tanúsága szerint
vittek mindent,
porszívót, turmixgépet, karácsonyi égősort, szerszámokat, de még fogkefét is.” (444.hu)
Kinder Album: Az orosz katonák nőket erőszakolnak meg az ukrán városokban. 2022. 03. 11.
És persze a klasszikus háborús hadizsákmány: a kiszolgáltatott nő test. "A nemi erőszak és a szexuális bántalmazás, melyet az orosz hadsereg katonái elkövetnek Ukrajnában részét képezik az orosz katonai stratégiának" - állítja az ENSZ megfigyelője, Pramila Patten, aki az AFP-nek nyilatkozott.
Kinder Album: Ukrajna ellenállni fog. 2022
A Kinder Album akvarelljei kiemelik a nők törékenységét a háborúban. A név egy művészi álnév, viselője gyakran a közösségi médiából átvett amatőr fotókat gondolja tovább és szándékosan primitív rajzokat készít, amelyek úgy ábrázolják a történeteket, mintha egy gyerek mesélné el őket a felnőtteknek.
Kinder Album: Szeretném megmenteni Ukrajna minden állatát. 2022. 30. 11.
A valóság időnként a meséken is túltesz: egy orosz fogoly, bizonyos Oleg Mokasov - aki lélekben már lemondott a "rendes" fogolycseréről - a közösségi médiában arra kérte az orosz államot, hogy szabadítsák ki úgy, hogy cserébe visszaadják az ukránoknak a herszoni állatkertből magukkal hurcolt mosómedvét.
Sasha. Kurmaz: Cím nélkül, 2022. június
Serhiy Zakharov: Poszt. 2022. 04. 02.
A képen nehéz eldönteni, hogy orosz vagy ukrán mesterlövészt látunk-e a játszótéren. A gyermekáldozatok száma mindenesetre riasztó és magáért beszél. Az oroszok eddig több mint 400 gyereket öltek meg és több ezret hurcoltak el Oroszországba.
Vladyslav Sheresevskyi: Fucked off. 2022. 03. 16.
Vladyslav Sheresevskyi: Smoke on the water 2022
A két festmény, az ukránok nagy hadisikerét, a Moszkva cirkálóhajó elsüllyesztését örökíti meg, amellyel az orosz haditengerészet az egyik legnagyobb hadihajóját veszítette el. A Moszkva a legnagyobb hadihajó volt a II. világháború óta, ami bevetés közben süllyedt el.
Serhiy Mishakin - Olena Gorbenko: L'art pour l'art, 2022
Az Orosz Pavilon zárva maradt, az orosz invázió elindulásakor a kurátor és a kiállító művész lemondott. A háború kirobbanásakor művészek százai hagyták el az országot. A 2021-ben egy műgyűjtő gázoligarcha pénzéből pazar módon (lift és jacuzzis fürdőszoba is van benne) felújított műemlék Orosz Pavilon vélhetően hosszú évekre üres marad, ugyanis a terrorista államnak tekintett Oroszország a kulturális színtereken is egy csapásra nem kívánatos szereplővé változott. "A nemzetközi kortárs művészetet Oroszországban a modernitás, a Nyugathoz való visszatérés szimbólumának tekintették. Most a politikai felforgatás szimbóluma” – nyilatkozta Konstantin Akinsha művészettörténész, aki a nagysikerű 2017-es ukrán kiállításunk társkurátora volt.
John Mueller politológus a Foreign Affairsen megjelent elemzésében úgy látja, hogy "hatalmas véráldozatok árán
Oroszország gyengébb, elszigeteltebb és gyűlöltebb lett, mint valaha.
miközben Ukrajna egyre kifinomultabb fegyverekkel felfegyverkezve és egy újonnan megerősödött nemzeti identitással megtámogatva egyre közelebb kerül a Nyugathoz. Ennyiben Putyin vállalkozása máris masszívan kontraproduktív kudarcnak bizonyult, és könnyen lehet, hogy úgy vonul be a történelembe, mint az Ostoba Vlagyimir."
A Scuola Grande della Misericordia felújított épülete, amely egészen a legutóbbi időkig városi sportcsarnokként üzemelt
Míg Oroszország a távollétével tűnt fel, addig az ukrán művészek nagy számban szerepelek Velencében. Ukrajna 2001 óta vesz részt önállóan a Velencei Biennálén, saját pavilonjuk nincs, az Arsenaléban szoktak egy kisebb teremben kiállítani. Idén nemcsak a Biennále által biztosított platformokon, hanem városszert jelen voltak különböző kiállításokkal, megragadva a háború kiváltotta megkülönböztetett figyelmet. Közülük a legreprezentatívabb a Scuola Grande della Misericordia épületében rendezett This Is Ukraine: Defending Freedom című kiállítás volt. Az épületet ukrán nemzeti színek és Zelenszkij elnök kézírásával a
Megvédjük a szabadságunkat
felirat díszítette.
Lesia Khomenko: Max a hadseregben, 2022.
A PinchukArtCentre által rendezett kiállításon ukrán és nemzetközi művészek – többek közt Marina Abramovic, Damien Hirst, Olafur Eliasson, VR és Takashi Murakami háborús tematikájú munkái voltak láthatók.
VR: Valeriia, 2022 A szerző felvételei
A francia művész installációjában az óriásmolinón egy ötéves ukrán kislány, Valerija látható, aki egyike a több millió menekültnek, akiknek az orosz agresszió miatt el kellett hagynia az otthonát. A lenti drónfelvételen egy köztéri akció látható, amelynek során önkéntesek feszítik ki a kislányt ábrázoló ponyvát márciusban Lvivban, az Operaház előtt. Ez a drónfotó felkerült a TIME magazin címlapjára is. Az akciót több európai városban megismételték, többek között Velencében is a Szent Márk téren.
Ez a bejegyzés nem végződhet optimista hangulatú képpel, hiszen a valóság sokkal durvább, mint amit a képek közvetíteni tudnak. Az orosz megszállók milliók életét teszik tönkre ezekben a napokban is. Ukrajna egy része romokban hever, mint az utolsó képen a hősies védekezés szimbólumává vált és elpusztított mariopuli acélmű, az Azovstal.
Slava Ukraini!
Dmytro Kozatskyi: (Call sign - orest). 2022. 05. 20.
A bejegyzés trackback címe: