„Királyi” atmoszféra megteremtése – Interjú É. Kiss Piroska látványtervezővel

|

Underground kultúra, művészeti határterületek, látványtervezés: többek között ezekről beszélgettünk É. Kiss Piroskával, a Király Tamás életművét bemutató rertrospektív kiállítás látványtervezőjével, aki jövő hét kedden, szeptember 3-án Timár Katalin kurátorral együtt tart exkluzív tárlatvezetést az Art & Wine Lover’s Club estjén.

kiraly_tamas_aut_of_the_box_6739w_600.jpgA kiállítás nagytermében, egy hatalmas kifutón Király Tamás különböző korszakának egy-egy reprezentatív darabja | fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum

Ludwig Múzeum (S. Zs.): Király Tamás a magyar underground művészvilág fontos alakja volt. Részese volt Ön is ennek a közegnek?

É. Kiss Piroska: A hetvenes évek első felében építész hallgatóként az underground egyik fellegvárában, a Bercsényi Kollégiumban laktam egy legendás jazz klub, a Bercsényi Galéria, a Bercsényi 28–30 folyóirat és a szombati Syrius koncertek helyszínén. A másik központ az FMK volt, ahová szintén gyakran jártunk, de kapcsolatban voltunk a Paál István vezette szegedi JATE Színpad társaságával is. 1976-ban lettem a Kaposvári Csiky Gergely Színház tagja. Az ott kibontakozó színházi kultúra a díszlettervezéshez, a tér használatához és a látványhoz is új módon viszonyult. Keserü Ilona két évig vett részt ebben, Pauer Gyula és Donáth Péter viszont hosszú évekig voltak meghatározó alkotói a színháznak.

Király Tamás kicsit később (a nyolcvanas években) és más alternatív körben vált emblematikus alkotóvá. Ő és a közeli barátai, munkatársai, mint Bachman Gábor, Koppány Gizi vagy Kovács Nóra Budapesten tevékenykedtek, galéria alapításra, filmkészítésre, performanszokra fókuszáltak. Ezzel együtt

nem volt olyan nagy kiterjedésű az underground világ, hogy ne tudtak volna az emberek egymásról.

Érdeklődéssel figyeltük a többiek munkáit. Legtöbben a kaposvári színház látogatói, tágabb baráti körének tagjai voltak. Bachman egyszer még tervezett is nálunk.

budapest-rendezveny-402342_600.jpgLátogatók a kiállítás megnyitóján, a híres berlini Dressater bemutatót megidéző teremben | fotó: Végel Dániel / Ludwig Múzeum 

Király Tamás a képzőművészet, a színház, a zene és egyéb művészetek közötti határterületeken alkotott. Egyetemi oktatóként mit tapasztal, milyen mértékben érdeklődnek a mai fiatal művészek, hallgatók a határterületek iránt?

A magyar Képzőművészeti Egyetem Látványtervező Tanszékén vagyok egyetemi tanár. Ha valaki megnézi egyetemünkön az évvégi kipakolást vagy a diplomakiállításokat, akkor azt látja, hogy ma már szinte mindenki feszegeti, átlépi a szűkebben vett területének határait. Sok munkáról nehéz lenne megmondani, hogy melyik tanszékhez tartozik az alkotója. A határterületek kutatásának, az interdiszciplináris alkotómunkának a doktori iskola az ideális terepe, ahol négy éven át, műfaji kötöttségek nélkül mélyülhet el a hallgató egyéni kutatói, alkotói programjában. Több doktori hallgatónk tevékenysége is a színház és a képzőművészet határterületén zajlik. Ez a folyamat a hetvenes években kezdődött, a nyolcvanas években pedig új lendületet vett. Ennek a korszaknak lett meghatározó jelensége, alkotója Király Tamás.

kiraly_tamas_aut_of_the_box_6774w_600_1.jpgA legendás Váci utcai vonulások ruháit és kiegészítőit bemutató terem | fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum

Mi a koncepciója a Király Tamás életművét bemutató kiállítás látványtervének?

Belépéskor a nagy teremben egy hatalmas kifutón megjelenik Király Tamás minden korszakának, anyaghasználatának egy-egy reprezentatív darabja. Hogy harmonikus egységet alkosson a látvány, az egyes korszakok darabjaiból a fekete, fehér, arany, bronz színskálához tartozókat választottam. Ennek a nagy teremnek a másik vége az utolsó Király Tamás bemutatót idézi, piros ruháival.

kiraly_tamas_aut_of_the_box_6741_01w_600.jpgPiros ruhák, Király Tamás utolsó kollekciója a kiállítás nagytermében | fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum

A továbbiakban minden terem tematikus: egy-egy önálló divatbemutató, jelmez, akció, program köré szerveződik, mint A hölgy kissé bogaras projekt, a Baltazár Színház jelmezei, a pécsi avagy a berlini divatbemutató darabjai. Ezek a termek eltérő térszervezésűek és különböző hangulatúak.

Arra törekedtem, hogy az egykori környezetek másolási kísérlete nélkül teremtsünk „királyi” atmoszférát.

kiraly_tamas_aut_of_the_box_6809_600.jpgA Baltazár Színház jelmezei | fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum

Színházi díszlettervezőként bánok a térrel, és gyakorlok vele hatást. Természetesen mindenütt a ruhák lehető leginformatívabb és legattraktívabb megjelenítése volt az elsőszámú szempont.

A hátsó termekben a fontos, sőt kihagyhatatlan, de csak töredékesen megmaradt ruhák, kalapok, lábbelik, ékszerek, kiegészítők kaptak helyet.

A ruhák milyen környezetben jelennek meg a kiállítótérben?

A termek falai feketék, szürkék vagy fehérek. A padlót piros és fekete csíkok hálózzák be. A sávokat a csillagruhák inspirálták, pontosabban az a Szilágyi Lenke-fotó egy Csillagruháról, amely belépéskor a szemközti falon látható. A vonalak összekötik a terek járásait, áthatolva az egyik térből a másikba, de többnyire kijelölnek, elválasztanak berendezett és közlekedő tereket is.

kiraly_tamas_aut_of_the_box_6752_600.jpgSzilágyi Lenke fotója, előtérben a piros ruhákkal és a tereket összekötő-elválasztó vonalakkal | fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum

A termekben elhelyezett bő tucatnyi monitor mutatja a Király-bemutatók, akciók, séták, fotózások, készülődések, bulik fotóit és videóit. Elengedhetetlenül fontos látni ezeket, hogy megértsük a társadalmi és személyes környezetet, amelyben Király Tamás működött, lássuk teljesen egyedi világát, kivételes személyiségét és a már nem fellelhető öltözékeit.

kiraly_tamas_aut_of_the_box_6813w_600.jpgA hölgy kissé bogaras projektet bemutató terem | fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum

A monitorok anyagát több ezer képből és videóból válogatta, szerkesztette Timár Katalin kurátor, akivel teljes egyetértésben és nagy örömmel dolgoztunk ezen a kiállításon. Köszönöm az MKE és a MOME gyakornok diákjainak, és a múzeum elkötelezett műszaki stábjának, hogy mindez megvalósult, méghozzá ilyen szépen.

piroska2_600.jpgÉ. Kiss Piroska | fotó: a művész jóvoltából

A Király Tamás. Out of the Box című kiállítás szeptember 15-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban. A kiállítás terében megrendezett Art & Wine Lover’s Club eseménye szeptember 3-án, kedden kerül megrendezésre, 18.30-tól. Az exkluzív tárlatvezetés után pezsgőkóstolás, majd tombola következik. Jegyek vásárlása online, illetve a helyszínen lehetséges.

A bejegyzés trackback címe:

https://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr7615032174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása