Szeptemberben nyílt és januárig látogatható a Nyelrokonok – Észt-magyar kortárs művészeti kiállítás a Ludwig Múzeumban, ahol számos exkluzív programon ismerkedhetünk meg az aktuális észt kortárs művészet alkotóival, a magyar és észt kortárs művészet összefüggéseivel, illetve a kiállításhoz kötődő témákkal. Ezen a héten szombaton Nádasdy Ádám nyelvész, költő, műfordító, egyetemi tanár tart tárlatvezetést 16 órától a Nyelvrokonok című kiállításon. A szeptemberi megnyitó előtt megkértük a kiállító művészeket, hogy meséljenek bemutatott munkáikról. Marge Monko gyakran készít fotó alapú műveket, amelyek közül két sorozattal érkezett a kiállításra. A művész a kiállítótérben mesélt képeiről.
Részlet a Cím nélküli fotogramok sorozatból | fotó: Rosta József
Ludwig Múzeum: Milyen művei láthatók a kiállításon?
Marge Monko: Az egyik egy hét képből álló fotogram-sorozat. Harisnyanadrágok dobozait használtam fel, olyanokat, amelyeknek a tetején megtalálható a láb kivágott alakja. Ezek egyfajta takarásként működnek; rárakom őket a fotópapírra, átengedem rajtuk a fényt, így megkapom a lábnak ezt a szép formáját. Sokféle ilyen forma létezik, attól függően, hogy milyen a csomagolás dizájnja.
Hogyan talált rá ezekre a dobozokra?
2014 óta foglalkozom ezzel, akkor kezdtem gyűjteni a dobozokat. Az eBayen is szoktam vadászni rájuk, szeretném növelni a gyűjteményemet. Azonban egyáltalán nem olyan könnyű manapság ilyen dobozokat találni, ma már nem igazán gyártanak ilyeneket, így többször vintage dobozokat használok.
Cím nélküli fotogramok a Ludwig Múzeum kiállításán | fotó: Rosta József
A sorozat összes darabja látható most itt a kiállításon?
A kiállításon hét kép látható, de folyamatosan növekszik a sorozat. Kilenc képem van már, pár hete készítettem újakat. Majd kiderül milyen nagyra nő ez a sorozat.
Melyek a főbb témák, amelyek a képeken megjelennek?
A legtöbb munkám a nőiesség és a női nem témáját kutatja, és azt, hogy ezt hogyan ábrázolják a reklámokban, a marketingben, a publikus képeken. Ebben a fotogram-sorozatban az ábrázolás nagyon érdekes, hiszen egy testrészen, a lábon keresztül történik.
A másik sorozat képein kezek, arcok részletei láthatók. Ezek a képek hogyan készültek?
A kezek képeit negatívokból vágtam ki, amelyeket szintén az ebay-en találtam. Vettem egy csomagot, amelyben 18 darab nagyméretű negatív volt. Ezek a képek eredetileg ékszerek, gyűrűk, karkötők reklámozására készültek. Elkezdtem játszani a különböző kezekkel, gesztusokkal, mozdulatokkal úgy, hogy az ékszereket mutassák meg. Végül kollázsokat készítettem ezekből a képi elemekből.
Részlet a Cím nélküli kollázsok sorozatból | fotó: Rosta József
Hogyan jelennek meg az ékszerek a képeken?
Érdekes megfigyelni a mozdulatokat, amelyekkel az ékszereket láttatják. Az ékszerreklámokban a kezek általában nagyon közel vannak az archoz. A klasszikus festményeken is nagy hangsúlyt fektetnek az ékszerek ábrázolására, amelyeken a kezek úgy helyezkednek el, hogy a néző is láthassa, hogy ez egy fontos elem.
A képein megjelenő témák nagyon összetettek. Mielőtt megalkot egy ilyen sorozatot, végez előzetes kutatómunkát a témában?
Minden munka egy másik munkához vezet. Ehhez a sorozathoz kutatásokat végeztem a gyémántról; a gyémánt mítoszáról, és arról a folyamatról, hogy hogyan kerül az ékszeriparba. Készítettem egy videót is erről, amelyet néha a sorozattal együtt mutatok be. A kiállításon bemutatott két sorozat képein a test különböző töredékei láthatók, egy szélesebb kontextust reprezentálva.
Cím nélküli kollázsok a Ludwig Múzeumban | fotó: Rosta József
November 17-én, szombaton, 16 órától exkluzív programra várjuk látogatóinkat. Nádasdy Ádám, nyelvész, költő, műfordító, egyetemi tanár tart tárlatvezetést a Nyelvrokonok című kiállításban. A tárlatvezetés után Nádasdy Ádámmal Valuska László, a Könyvesmagazin főszerkesztője beszélget.
A kiállításról készült kisfilmben a művészek beszélnek a kiállított munkáikról.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.