Nemzetközi előadók és izgalmas művészeti kérdések jellemzik a Ludwig Múzeum új előadássorozatát.
A Ludwig Múzeum előadássorozatának célja, hogy új megvilágításba helyezze a Kelet és Nyugat kapcsolatát, a centrum és periféria kérdéseit a művészetben. A témafelvetés talán nem is lehetne időszerűbb. Több mint húsz évvel a rendszerváltás után, a globalitás, az egymással vetélkedő eszmék sokféleségének korában, kérdés, hogy beszélhetünk-e még marginálitásról, s vajon marginális helyzetben van-e a kortárs közép-kelet-európai művészet?
Amióta a Keletet és Nyugatot elválasztó berlini fal leomlott, az utóbbi két évtizedben egyre több a hatalmas mega-kiállítások, biennálék, triennálék száma Európától, Ázsián át, Dél-Amerikáig. Növekedett az érdeklődés az egykori szocialista országok avantgárd, neoavantgárd művészete iránt, csakúgy mint a Dél, a Balkán, az egykori gyarmatok művészete iránt. De van-e olyan művészetelmélet, amely valóban számol ezeknek a régióknak a művészettörténetével, s ha igen hogyan? S ez az új globalizált művészetvilág hat-e a művészi produktumokra?
Az angol nyelvű előadássorozat ezekre a kérdésekre keres választ, olyan teoretikusok segítségével, akik maguk is különböző nézőpontokból közelednek ezekhez a problémákhoz. Minden előadó felvetéseire két-két hazai szakember reflektál, megkísérelve a mi szempontunkból értelmezni, konkretizálni gondolataikat.
Az Open Society Institute támogatásával megrendezett előadássorozaton a részvétel ingyenes, a részletes programot pedig alább olvashatják.
PROGRAM 2012. április 4., szerda, 17.00 Alter-Globalist Art History Seen from East European Perspective Előadó: Piotr Piotrowski
Az előadásra reflektál: Maja Fowkes és Kürti Emese, moderátor: Reuben Fowkes
Piotr Piotrowski művészettörténész, a poznani Adam Mickiewicz Egyetem professzora, a berlini Humboldt Egyetem vendégprofesszora, a közép-kelet európai 1945 utáni és a kortárs művészet kiváló ismerője. In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-garde in Eastern Europe (Jalta árnyékában. Művészet és avantgárd Kelet-Európában 1945-1989) című könyvében először foglalta össze Kelet-Európa háború utáni művészetét.
2012. május 3., csütörtök, 17.00 A Passion for History in the Depoliticized and Castrated European Union Regime Előadó: Marina Gržinić
Az előadásra reflektál: Erőss Nikolett és Kékesi Zoltán, moderátor: Babarczy Eszter
Marina Grzinic filozófus, művészetteoretikus, művész, a ljubljanai Szlovén Tudományos Akadémia Filozófiai Intézetének kutatásért felelős igazgatója, valamint a bécsi Képzőművészeti Akadémia vendégprofesszora, ahol konceptuális művészetet oktat.
2012. május 15., kedd, 17.00 Directions in Contemporary Art Előadó: Alexander Alberro
Az előadásra reflektál: Timár Katalin és Horányi Attila, moderátor: Somogyi Hajnalka
Alexander Alberro a New York-i Columbia Egyetem Művészettörténeti Tanszékének professzora. Fő kutatási területe a konceptuális művészet, amelyről több átfogó antológiát szerkesztett (Conceptual Art. A Critical Anthology; Institutional Critique), illetve a globalitás és a nagy, nemzetközi kortárs kiállítások jelenségével foglalkozik.
2012. május 22., kedd, 17.00 On Similarity Előadó: Boris Groys
Az előadásra reflektál: András Edit és Székely Katalin
Boris Groys filozófus, művészetkritikus, kurátor, szlavista a New York Egyetem, valamint a karlsruhei Képzőművészeti Főiskola professzora. Számos könyve jelent meg, amelyek témája az orosz klasszikus avantgárdtól a kortárs művészetig terjed. Magyarul, számos cikke mellett, Az utópia természetrajza és a Kommunista utóirat című könyveit adták ki.
A sorozat szeptemberben folytatódik.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.