Idén már a hatodik alakommal írjuk ki a pályázatot. Milyen cél lebegett a szemetek előtt a díj megalapításakor?
A Ludwig Múzeum alapításának 30. évfordulóján alapítottuk ezt a díjat. A legfontosabb célunk az volt, hogy ezzel is a kortárs képzőművészetre, kortárs kultúra fontosságára irányítsuk a figyelmet, és lehetőleg még több energiát szabadítsunk fel a kortárs képzőművészethez kapcsolódó pedagógia és művészeti kommunikáció terén. Elképzelhetetlen a művészeti élet felkészült, felkészített befogadók nélkül, akik jellemzően formális vagy informális pedagógiai folyamatokban válnak azzá.
Hemrik László az első ARTtransfer díjátadón. Fotó: SZABÓ Zsófia © Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
Mi adja az ARTtransfer egyediségét, különlegességét?
A magyar pedagógusokat, múzeumpedagógusokat, művészeket, múzeumi szakembereket több platformon díjazzák. Ha csak a szűkebb szakmámra gondolok, akkor meg kell említeni a Múzeumpedagógiai Nívódíjat és a Múzeumpedagógiai Életműdíjat vagy az állami Móra Ferenc- és Bánffy Miklós-díjat. Az ARTtransfer-díj a bizonyos értelemben nagyobb tekintélynek örvendő szakmai elismerések sorába tartozik, aminek további nyomatékot ad, hogy a kandidálók egy valódi versenyszituációban mérettetnek meg. Miközben a zsűri a díj odaítélésekor természetesen figyelembe veszi a pályázó szakmai múltját is.
Az elismerést különlegessé teszi speciális tárgya is: „a kortárs képzőművészet közvetítéséért”. Ahogy az is, hogy nem szűkítjük le pedagógusokra és múzeumpedagógusokra a közvetítők körét. Bemutatkozási lehetőséget biztosítunk művészeknek, kurátoroknak és akár egészen más területeken működő szakembereknek egyaránt. Az is egyedi, hogy az írásos pályamunkákat meg kell védeni a zsűri, illetve a többi aspiráns előtt, tehát a verseny teljesen nyílt és átlátható. Apropó zsűri. A zsűrinek időről időre tagja az elmúlt év ARTtransfer-díj nyertese.
Fotó: SZABÓ Zsófia © Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
A pályázat kifejezetten a kortárs művészet közvetítésére, az azzal kapcsolatos edukációra fókuszál. Mit gondolsz, melyek a legfontosabb pedagógiai aspektusai ennek a területnek?
Fontos kérdés. Csak két dolgot említenék. A kortárs művészeti műalkotások terébe jelen világunk majd minden összetevője beépül: a technikától a természetvédelmen, informatikán át a tömegkommunikációig. De a művészeket érdekli a politika, a tudomány, az emberi test, a psziché… és persze maga a művészet is. Nincs olyan pedagógus, aki ne találna izgalmas, izgalmasan megfogalmazott témafelvetést tantárgyához a kortárs művészetben. A másik dolog a kortárs művészetben jelen lévő kritikai reflexióhoz kapcsolódik. Elképzelhetetlen korszerű pedagógia, amely a világ megismerése során ne erősítené a diákokban az aprólékos, több megfigyelési szempontot érvényre juttató kritikai attitűdöt.
Milyen tapasztalataid vannak a korábban beérkezett pályázatokkal? Mennyire képes a díj ezeknek a kezdeményezéseknek láthatóságot adni, mennyire van utóélete egy-egy projektnek?
Nem végzünk utánkövetést, ugyanakkor fontosnak tartjuk, hogy a pályázatoknak lehetőleg legyen „jövőképe”. Két hónappal a novemberi díjátadót követően meghívjuk a legjobbnak ítélt pályamunkák alkotóit, hogy egy Ped.kedd (művészetpedagógiai műhely) keretén belül mutassák be, és meséljenek arról, hol tart, milyen új elemekkel gazdagodott a projekt. Persze volt már olyan, hogy elhalt egy program, de ez a ritkább forgatókönyv. A benyújtott és „védésre” került dolgozatok egyébként megtalálhatók a projekt microsite-ján.
Fotó: SZABÓ Zsófia © Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
Minden évben kijelöltök egy fókusztémát. Mi volt ez a korábbi években, és mi lesz idén?
Igen, a második évtől kezdve megjelöltünk egy altémát is a kiírásban, amihez kapcsolódnia kell a pályázónak. A második ARTtransfer a pandémiára esett, ezért fontos volt, hogy olyan projekteket támogassunk, amelyek jól használják a digitális teret. A harmadik alkalommal a fenntarthatóság, a negyedik alkalommal a reziliencia, míg az ötödik alkalommal a gondoskodás került terítékre, mely fogalmak egybeestek a Ludwig Múzeum adott évi fókuszgondolatával, kiemelt kiállításának központi témájával.
Idén egy alapvető didaktikai eszközre, a kérdésre, a kérdések megfogalmazására építjük a pályázatot, mivel a múzeumpedagógiai osztály 2025 februárjában Gyakran Ismétlődő Kérdések címmel módszertani kiállítást rendez a múzeum gyűjteményéből. Minél több jó kérdésre van szükségünk ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a kortárs műtárgyak, a kortárs művészeti múzeum világához. Az ARTtransfer idei pályázóitól is azt várjuk, minél innovatívabb módon támogassák a kérdezés, a kérdezéstechnika fejlesztését.
Fotó: SZABÓ Zsófia © Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
Biztosan jónéhány emléked fűződik a projektekhez. Volt olyan pályamű, amit kiemelnél az elmúlt évekből?
Nehéz lenne kiemelni valakit vagy valamit, ugyanis rengeteg jó projektet ismertünk meg az elmúlt öt év során. De az egyik legemlékezetesebb a Zöld Kakas Líceum diákjai graffitis projektje volt. Pinczés József művésztanár vezetésével kifestettek egy gyalogos aluljárót a Ferencvárosban, miközben a projekt alatt a diákok képet kaptak a közterület szerepéről, az ahhoz való tudatos viszonyról, a művész, a művészet felelősségéről és a street artról.
Látsz valamilyen változást a benyújtott pályázatokban? Felrajzolható-e valamilyen trend vagy fejlődési irány?
Az látható, hogy sokkal felkészültebbek a pályázatra jelentkezők, egyre kevesebb az olyan – egyébként jószándékú – jelentkező száma, akik félreértik a kiírást, és önálló művészi alkotásokkal, tervekkel vagy olyan művészetpedagógiai programmal jelentkeznek, amelyek valójában nem érintik a kortárs művészet területet. Vannak visszatérő foglalkozástípusok, vannak ismétlődő módszerek, de trendekről nem tudnék beszélni, ami nem is baj, ez is azt mutatja, mennyi potenciál van még a történetben.
Fotó: SZABÓ Zsófia © Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
Az idei ARTtransfer pályázatra még lehet jelentkezni. Az idei pályázati kiírás az arttransfer.ludwigmuseum.hu oldalon található. A pályázatokat online formában, a projekt oldalán keresztül feltöltve várjuk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.