Stabil rendetlenség – Válogatott ritmusok Pécs felett

|

Pécs városképét, pontosabban a Tettye látképét 2012 októbere óta egy különös és nagy léptékű geometrikus avantgárd műalkotás díszíti.  Az egykori Pécsi Kesztyűgyár épülete Konok Tamás, Kossuth-díjas festő és szobrászművésznek köszönhetően ekkor nyert új külsőt, amely nemcsak a városban élő embereknek kedves. Színes és feltűnő díszítésének köszönhetően a turistáknak is viszonyítási pontul szolgál városi barangolásuk során.


kepulet4.jpgA szerző felvétele, 2021 

A Pécsi Kereskedelmi Központ épületére (Majorossy Imre út 36.) helyezett, 2400 m²-en létrejött, egyedi Konok-mű (Válogatott ritmusok) piros és szürke geometrikus ábrái különböző távolságokból más értelemmel bírnak.  A harminc fokban elfordított betű és számtöredékek absztrakt üzenetének dekódolása a szemlélőre van bízva. Az épület vakolata mellett az ablaksávokig továbbvitt részletek a végtelenség képzetét keltik, a lehetséges tárgy-nélküliség szétszórt mögöttesét varázsolják az épület teljes felületére. Az ország egyik legnagyobb képzőművészeti alkotását hordozó épület egyedülálló, monumentális, konkrét jelentés nélküli, nonfiguratív és absztrakt festményként emelkedik a város felé, ily módon újra is értelmezi Pécs városának terét.

 kepulet2.jpgA szerző felvétele, 2021 

Az épületet burkoló kompozícióban a formák lebegnek, a hét emeletes monstrum szinte megmozdul a szemünk láttára. Az összhatás lényegében Konok Tamás művészetfilozófiájának hű lenyomata: „A művészet figyelmeztet minket”. Mégpedig arra, hogy Pécsen, Vasarely otthonában a városi térben igenis múltja és helye van a kortárs művészetnek. A mecseki városképbe szinte betör az egykori kesztyűgyár épületének színes, egymásra rétegzett kompozíciója. Az eredetileg Válogatott ritmusok I. címet viselő műalkotás korábban megfestett színdinamikája változásokon ment keresztül annak érdekében, hogy az épület hőszigetelése a felújítók által elvárt kívánalmaknak is megfeleljen. A színdinamikai elemek változása ugyanakkor kiválóan feloldja az épület egykori monotonitását. A változtatást Konok Tamás terveinek megfelelően hozták létre.

 konok_tamas_9938w.jpg2013 / 48 - S.T. - 21 x 21 cm - Elektrografika, papír

Az épületen egymásra rétegzett derűs formák ritmikája a végtelenség irányába bontja meg a véges időt. Amit látunk, az a végtelen játéka, a lét, a külső és belső strukturáltsága, az a bizonyos „tárgynélküli képzet”, amiről egykor Malevics beszélt. A monumentális műalkotás kiemeli a városképből a Pécsi Kereskedelmi Központ épületét. Talán ez az esszenciája: a hamis geometrikus stabil rendetlenség, mely anamorfikus sugallatokkal próbálja megváltani a megbocsáthatatlan épületet.

 Egri Petra

 kepulet.jpg A szerző felvétele, 2021 

 Az egykori kesztyűgyár fekete kerámiaburkolatú épületének rehabilitációja következtében létrejött műalkotás sokak összehangolt és dinamikus munkájának eredménye. A homlokzati design-tervének grafikai kivitelezője Simon Attila cége, a Hétfő pr- és reklámügynökség volt. Az épület külső felújításának terveit Oszoli Dénes építész készítette Konok Tamással szoros együttműködésben. Az építész által meghatározott grafikai elemeket először digitalizálták, majd a digitális formákból készülhettek el a helyszíni festéshez a nagyméretű sablonok és üvegdekorációs fólia-elemek. A konkrét, fizikaikivitelezés Pusztai András, ipari alpinista munkáját dicséri.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr7316524364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása