Hatalmas televízió a Ludwig Múzeum teraszán; polaroid fotók; tisztelgés Halász Károly művészete előtt – Pécsi Műhely testközelből a Múzeumok Éjszakáján.
Készül a tévéinstalláció a Ludwig Múzeumban
Régóta szeretné kipróbálni, hogy milyen benne lenni a tévében? Június 24-én, szombaton, a Múzeumok Éjszakáján, ahogy sok minden más, ez is megtörténhet! A Ludwig Múzeum teraszán felépített nagyméretű tévéinstallációba belebújva bárki megtapasztalhatja a televíziós szereplés élményét. Ezzel az installációval a Ludwig Múzeum Halász Károly legendás fotóakciói előtt tiszteleg, amelyeket meg is tekinthetünk a Pécsi Műhely művészcsoport munkásságát bemutató, Párhuzamos Avantgárd című kiállításon.
Modulált televízió
Halász Károly, a Pécsi Műhely tagjaként, már az 1970-es évek elejétől kezdve, Magyarországon elsőként foglalkozott a televízióval, mint művészeti problémával. A festészetére jellemző geometrikus absztrakt formákat televízió művészeti alkotásaiban szintén alkalmazta. Modulált televízió című fotósorozatában fóliára rajzolt hasábokat helyezett rá a tévéadást sugárzó képernyőre, amelyet meghatározott időpontokban lefotózott.
Halász Károly: Modulált televízió I. Bizánc, 1972 (forrás: Ludwig Múzeum)
Privát adás
Később, Privát adás című munkáiban, a tévé dobozát kezdte üres, geometrikus formaként használni, majd megtölteni tartalommal. A preparált készülékből csak a puszta keret maradt meg, amelybe valódi „élő adás” került: először egy égő gyertyát, majd később saját magát helyezte bele. Eleinte egész testét bújtatta a tévébe, magzatpózszerűen; később különböző síkokban beállított tükrökkel oldotta meg, hogy egy képen belül testének több részlete is látszódjon, groteszk alakzatokat formálva. Akcióit fotókon dokumentálta, illetve később közönség előtt is bemutatta.
Halász Károly: Privát adás II. fotóakció, 1974 (forrás: Vintage Galéria, fotó: Bozsó András)
Lépésváltás
Halász Károlynak akkoriban művészként nem volt lehetőség, hogy tévéadásba kerüljön, így Privát adás című sorozatában a művészet eszközeivel saját maga oldotta meg, hogy „benne legyen a tévében”. Később, 1977-ben a Pécsi Műhely kapott egy lehetőséget, hogy az előző évben alakult Magyar Televízió Pécsi Körzeti Stúdiójában professzionális technikai feltételek között rögzítsék performanszaikat. Halász Károly itt mutatta be közönség előtt Privát adás című fotóperformanszait. A négy felvett akcióból készült a Lépésváltás című film, amelynek részletei a kiállítás egyik termében megtekinthetők.
Halász Károly performanszának felvétele
Televízió, mint pszeudo-médium
A művészet történetében elsőször Wolf Vostell, német művész építette bele művébe a televíziót, A fekete szoba című installáció részeként, 1958-ban. Magyarországon azonban még a hetvenes években is teljesen más volt a televíziózás közege, mint a nyugati országokban. Egyrészt a televízió, és médiaművészet nemzetközi alakulásáról nem érkeztek hírek Magyarországra, másrészt a videózás és televíziózás eszközei sem voltak olyan módon elérhetőek, mint a világ másik felén. Halász Károly ebben a zárt közegben hozta létre televízió művészetét. Nem volt lehetősége videózni vagy tévéfelvételeket készíteni, így ezt a szerepet átvette a fotográfia; a televízió így Halász művészetében pszeudo-médiumként fogható fel – ahogy Doboviczki Attila, a kiállítás egyik kurátora fogalmaz.
Halász Károly: Pszeudo videó I., fotóakció, 1975 (forrás: Vintage Galéria, fotó: Bozsó András)
Ösztönös művészet
Érdemes összehasonlítani Halász műveit a világhírű, dél-koreai születésű, amerikai művész, Nam June Paik alkotásaival, akit a videóművészet atyjaként tartanak számon. Paik korábban, már a hatvanas években készítette első televízió installációit, egy olyan közegben, amelyben a művészek, teoretikusok aktív diskurzust folytatattak a nemzetközi televízió, és videóművészetről, illetve médiáról. Halász nem kapott ilyen kívülről jövő inspirációt, ösztönösen emelte bele művészetébe a televíziót. Ennek ellenére a két művész munkái között akadnak hasonlóak.
Halász Károly műveit, a Pécsi Műhely tagjainak többi alkotásával együtt megnézhetjük a június 25-ig nyitva tartó Párhuzamos avantgárd – Pécsi Műhely 1968-1980 című kiállításon, a Ludwig Múzeumban.
Az első száz látogató, aki a Ludwig Múzeumban vásárolja meg Múzéj belépőjét, ajándék polaroid képet kap, amelyen megörökítjük tévébe bújó akcióját.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.