Pénteken indul a Ludwigban a Szenvedély. Rajongás és művészet kiállításhoz kapcsolódó filmklub!
Mick Jagger, az alig néhány hónapja elhunyt David Bowie valamint Art Garfunkel – három olyan ikonikus rocksztár, akiknek a ragyogása mindmáig nem halványult el, generációk rajonganak értük, hatásuk messze túlmutat a zeneiparban időről-időre újratermelt és aztán eltűnő pillanatsztárok kultuszán. Jagger, Bowie és Garfunkel mindhárman játszottak főszerepet Nicolas Roeg egy-egy korai, mára kultuszfilmmé lett alkotásában. Roeg számára az volt a legfontosabb, hogy nekik egészen más a jelenlétük: szokatlanabb, eltérőbb, természetesebb, de egyúttal „nem evilági” a játékuk; nem olyan, mint egy professzionális színésznek, „jobban képesek bevilágítani a vásznat”.
Az Elszállt állócsillagok – sztárok kultuszfilmekben című filmklubon olyan filmeket játszunk, amelyek közül egyet sem lehetett látni a magyar mozikban!
Ahogyan egy három évvel ezelőtti interjúban mondta, Nicolas Roeg számára Bowie A Földre pottyant férfi (1976) című filmdráma főszereplőjeként például olyasvalaki volt, aki mintha tényleg egy másik galaxisból érkezett volna a Földre. Mint szociális lény, rendkívüli volt – a való életben egyáltalán nem, vagy alig keveredett bárkivel is. Izolált, magányos, bizarr, titokzatosságában vonzó idegen – akárcsak az általa megformált Newton a filmben. Az imidzsét különböző korszakaiban felfrissítő, a (burroughs-i értelemben vett) poliszexualitással és a többszörös identitással is játszó Bowie ennek a filmbéli karakternek az alapján alakította ki az éppen aktuális személyiségét, a „sovány fehér herceget” (Thin White Duke).
David Bowie A Földre pottyant férfi c. filmben
Az identitáscsere az Előadás (amely 1968-ban készült, de csak 1970-ben mutatták be) című filmnek is az egyik alapkonfliktusa. Londonban járunk, a hippikorszakból való kiábrándulás idején. Chas (James Fox), a pszichopata gengszter egy gyilkosság elkövetése után búvóhelyet keres, így kerül a titokzatos Mr. Turner, az egykori rocksztár házába. (A londoni Notting Hillben található épület az elmúlt bő négy évtized során a rajongók zarándokhelye lett.) Miközben bandatársai tűvé teszik érte a várost, Chast egyre mélyebben rabul ejti Turner házának mámoros, varázsgombás-pszichedelikus szcenográfiájú, tömjénfüstös, a személyiség belső labirintusával parallel (külső) világa. Turner karaktere a népszerűsége csúcsán járó Mick Jagger első filmszerepe volt, akinek a Memo from Turner című dalára készült filmbeli montázs a videoklip (filmklip) műfajának egyik legkorábbi példája.
Mick Jagger Memo from Turner c. számának klipje a filmben
Art Garfunkel és Theresa Russell valószínűtlenül különös, bármelyik pillanatban robbanásra kész kettőse kivételes intenzitást ad a Rossz időzítés című kamaradráma-thrillernek. Dr. Alex Linden pszichoanalitikus (Art Garfunkel, a Simon & Garfunkel együttesből) érzelmileg egyre erősebb, szexuálisan addiktív kapcsolatba kerül a megfoghatatlan, erotikusan túlfűtött, kihívóan csinos és impulzív nővel, Milena Flaherty-vel (Theresa Russell). A szenvedély azonban életveszélyessé válik, és az üggyel megbízott Netusil felügyelőnek (Harvey Keitel) kell összeraknia a piszkos részleteket. A Rossz időzítés felkavaró alkotás a szexuális megszállottság sötét világáról.
Art Garfunkel és Milena Flaherty a Rossz időzítés c. filmben
A filmek misztikus, a nézőt azonnal beszippantó atmoszférájáért nem utolsó sorban a karakteres zene is felelős, így többek között Tom Waits és Billie Holiday dalai, Keith Jarrett Köln Concertje vagy a radikális amerikai avantgárd zeneszerző és hangszerszobrász, Harry Partch művei.
A filmklub az Előadással indul április 22-én pénteken. A filmklub kurátora Sőrés Zsolt, aki a vetítések előtt rövid bevezetőt is mond.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.