Holdbéli táj és joghurttal kevert víztömeg

A Bosch+Bosch Csoport land art akciói

|

November 16-án, szombaton kurátori tárlatvezetéssel és filmvetítéssel zárul a Bosch+Bosch Csoport és a vajdasági neoavantgárd mozgalom című kiállítás a Ludwig Múzeumban. Az 1960-as évek végén alakult művészcsoport munkásságában kiemelt szerepet kaptak a land art akciók, amelyeket fényképeken és filmeken dokumentáltak. Többek között ezekkel a művekkel is találkozhatunk a kiállításon.

laszlo_kerekes_landscape_intervention_1972_bw_photograph_marinko_sudac_collection_2.jpgKerekes László Vizuális beavatkozások szabad térben, 1972 | Forrás: Marinko Sudac Collection

A land art egy 1960-as években született művészeti irányzat, amely a hetvenes évekre az egész világon elterjedt. Kelet-Európában kifejezetten kedvelt gyakorlattá vált, Magyarországon mégsem volt annyira gyakori. Az első bejegyzett magyarországi land art akciót a Pécsi Műhely tagjai hozták létre a hetvenes évek elején, amelyet számos jelentős és látványos további akció követett. A tájművészeti projekteket dokumentáló fényképekkel, filmekkel a Ludwig Múzeum közönsége is találkozhatott három évvel ezelőtt a Pécsi Műhely munkásságát bemutató tárlaton.

Az 1969-ben Szabadkán alapított Bosch+Bosch Csoport tagjai is számos land art akciót hoztak létre, amelyeket szintén fényképeken, filmeken rögzítettek. A kelet-európai régió neoavantgárd művészetére jellemző tendencia, hogy a hetvenes években született akciókat, performanszokat eredetileg csupán dokumentációs céllal örökítették meg. Azonban

néhány évtizeddel később maga a dokumentáció vált műalkotássá.

Ez történt a Bosch+Bosch Csoport land art akcióinak esetében is.

szalma-02_600.jpgSzalma László Hommage to Dada, 1972 | Forrás: Marinko Sudac Collection

A kollektíva számára a tájművészet azért is volt elsődleges kifejezési forma, mert pénzszűkében nem tudtak költséges munkákat létrehozni. Az akciókhoz azonban nem volt szükség drága kellékekre, a természeti és városi környezet adott volt. Még messzire sem kellett menni: a Szabadka melletti Ludasi- és Palicsi-tó például megfelelő helyszínnek bizonyult. Már csak fényképezőgépet vagy kamerát kellett szerezni a dokumentációhoz, amelyeket, megfelelő saját eszköz hiányában, eleinte ismerősöktől kaptak kölcsön.

A tájművészeti akciókról készült képek címeiben a „beavatkozás” vagy az „intervenció” szó szerepel, utalva arra, hogy az érintetlen természeti tájba vagy az ember által épített környezetbe a művészek szó szerint beleavatkoztak valamilyen tárgy vagy maga a művész segítségével. A csoport tagjai közül szinte mindenki kísérletezett tájművészettel, sőt az egyetlen alkotás, amelyet a kollektíva tagjai közösen hoztak létre, szintén egy tájművészeti akció volt a kiszárított Palicsi-tó medrében 1975-ben.

kerekes-02_600.jpgKerekes László Vizuális beavatkozások szabad térben, 1972 | Forrás: Marinko Sudac Collection

Bár ezek az alkotások nem az esztétizáló látványt, hanem (ahogy a csoport művészetére általánosan jellemző) a gondolatiságot helyezték előtérbe, mégis több különleges látványvilággal rendelkező intervenció született. Ilyen volt Kerekes László akciója a Palicsi-tó kiszáradt medrében. A végtelenségbe vesző, töredezett talajú tómeder holdbéli tájra emlékeztet, amelyben a magányos, papírcsíkokat lebegtető és mészcsíkokat húzgáló művész képe egy utópisztikus film képkockáit juttathatja eszünkbe.

laszlo_kerekes_landscape_intervention_1972_bw_photograph_marinko_sudac_collection_1.jpgKerekes László Vizuális beavatkozások szabad térben, 1972 | Forrás: Marinko Sudac Collection

Szalma László híressé vált, a dadaizmusnak emléket állító szabadtéri akciója komoly művészet- és kultúrtörténeti üzenetet hordoz, miközben az intervencióról készült fényképek szintén látványosak, a huszadik század első évtizedeiben készült filmek képi világára emlékeztetnek. Nem véletlen, hiszen Szalma akciója tisztelgés a huszadik század elején létrejött dadaizmus előtt, illetve emléket állít annak a két szabadkai fiatalnak – Sugár Andornak és Krámer Andrásnak –, akik 1922-ben a dadaizmus atyjával, Tristan Tzarával leveleztek a városban megalakult „dadaista sejtről”, kérve segítő támogatását. Személyük a második világháború viharainak következtében a feledés homályába veszett.

laszlo_szalma_hommage_to_dada_1972_bw_photograph_pen_stamp_collage_paper_marinko_sudac_collection_1_600_pdf.jpgSzalma László Hommage to Dada, 1972 | Forrás: Marinko Sudac Collection

A kiállításon számos további intervencióról készült fényképet láthatunk, amelyek nem egyszer meghökkentőek, mint Slavko Matković akciója, amely a Ludasi-tó víztömege és fél liter joghurt fúzióját mutatja be. Máskor pedig sokkolóak, mint Szombathy Bálint intervenciója a nyomdahibás jugoszláv papírzászlókkal, amelyeket a Ludasi-tavon akkoriban végbement halpusztulás helyszínén helyezett el. A koncepció kivitelezése az 1970-es évek elején Jugoszláviában egyáltalán nem volt veszélytelen vállalkozás. A konceptuális gondolkodásformára, tudniillik a redukált anyaghasználatra jellemzően Szombathy egy másik tájművészeti fényképsorozata úgy jött létre, hogy a művész ásatásokról készült filmnegatívokat kért kölcsön a szabadkai Városi Múzeum régészeti osztályától. A múzeumi feltárásokról készült felvételeket saját munkáiként állította ki.

A csoport tevékenységében fontos szerepe volt a nyelvnek, képverseknek, vizuális költészetnek, így számos land art akció tárgyát a betűk képezték, amelyeket a könyvek lapjairól kiemelve a valós térbe helyeztek. Így a betűk sokszor nem értelmes szavakat alkottak, hanem az akció részeként vizuális elemekké alakultak át.

A Bosch+Bosch Csoport land art akciói különböző üzenetet hordoznak, azonban mindegyikben azonos, hogy a táj nem háttérként jelenik meg, mint a tájképfestészetben, hanem anyagiságában van jelen, mint egy nyelvi elem egy vizuális költeményben.

Ha szeretne részletesebben megismerkedni a Bosch+Bosch Csoport land art akcióival és vizuális költeményeivel, akkor látogasson el a kiállítás finisszázs programjaira november 16-án szombaton. A tárlat november 17, vasárnapig tart nyitva. 

A bejegyzés trackback címe:

https://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr7715307702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.