A kéttagú művészcsoport munkái gyakran a látogatók és a mű közvetlen kapcsolatára építenek. A Ludwig Múzeum Nyelvrokonok. Észt-magyar kortárs művészeti kiállításán látható egyik munkájuk falra ragasztott kitűzőkből áll, amelyeket a látogatók levehetnek a falról, magukkal vihetik, és a sokszor nevetséges bulvár főcímeket ruhájukra, táskájukra tűzve hívhatják fel a figyelmet a mai média és kommunikáció helyzetére. A Johnson and Johnson művészpárossal a kiállítás megnyitója előtt beszélgettünk.
A Ludwig Múzeum munkatársai kitűzték magukra a főcímeket | fotó: Somogyvári Ágnes
Ludwig Múzeum: Milyen munkákkal készültek erre a kiállításra?
Johnson and Johnson: Két munkánk van itt a kiállításon. Az egyik címe az, hogy Minden nap szükséged van rá. Bulvárlapok főcímeit gyűjtöttük össze, amelyeket kitűzőkre nyomtattunk, így bárki, aki eljön a kiállítást megnézni, választhat egyet a falról és elviheti magával. Ez egy úgy nevezett „take-away” installáció. Már volt ebből egy észt és egy francia változat ezelőtt, ez pedig magyarul van.
Hány darab ilyen kitűző van?
450-et ragasztottunk a falra. Ha elfogy, akkor van még tartalék félretéve, hogy újak kerülhessenek a helyükre.
A Johnson and Johnson művészcsoport a Minden nap szükséged van rá című installáció előtt a Ludwig Múzeum kiállításmegnyitóján | fotó: Glódi Balázs
A főcímeket az itteni lapokból gyűjtötték össze és magyar nyelvűek. Mindig az adott kiállítás helyszíne szerint változik az installáció nyelve?
Igen, mindig változik, hiszen logikus, hogy azon a helyen, ahol kiállítjuk a munkát, az ottani, helyi főcímeket használjuk és a lokális híreket. Nem sok értelme lenne lefordítani őket, mondjuk angolra.
Tudják, hogy milyen magyar főcímek szerepelnek a kitűzőkön?
Ez egy vicces dolog, mivel a Ludwig Múzeum munkatársai segítettek összegyűjteni a magyar főcímeket, és le is fordították nekünk őket. Többé-kevésbé tudjuk, hogy milyen szövegek vannak rajtuk, de nem olvastuk végig mindet.
Installálásra várakozó kitűzőhalom | fotó: Somogyvári Ágnes
Ez a mű egyértelmű utalás a mai média és kommunikáció világára, helyzetére. Egyéb munkáikban is foglalkoznak ezzel a problematikával?
Régebben sokkal gyakrabban foglalkoztunk ezzel a témával. Kb. 10 évvel ezelőtt nagyon erősen fókuszáltunk a médiára, kommunikációs folyamatokra, azonban mostanában már kevesebbet dolgozunk ezzel a témával.
Már fogynak a kitűzők a falról | fotó: Glódi Balázs
Hogyan magyaráznák el a kiállításon látható másik művük lényegét?
Ennek a munkának a címe Az 5 legrátermettebb állami alkalmazott. Eredetileg egy nagy installáció része volt, ahol még asztalok, padok, székek is voltak. Itt egy nagy térképet láthatunk, amely leegyszerűsítve mutatja, kilométerekben mérve, az emberi munka és az átlagfizetések viszonyát Észtországban.
Diákok tanulmányozzák a Az 5 legrátermettebb állami alkalmazott című művet | fotó: Somogyvári Ágnes
Hogyan alkották meg a művésznevüket?
Ez egy egészen egyszerű történet. Kellett nekünk egy név és úgy gondoltuk jó lenne mindkettőnknek ugyanazt a nevet adni, így lett a Johnson and Johnson, ami persze egy márkanév is.
A Nyelvrokonok. Észt-magyar kortárs művészeti kiállítás 2019. január 6-ig látogatható a Ludwig Múzeumban.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.