Abrakadabra, háromszor három

|

Nem bűvész trükk, hanem színtiszta mágia, túl a látható valóságon: csütörtökön nyílt Ősz Gábor Háromszor három című kiállítása a Ludwig Múzeumban.  

854_14929-p.jpg

Ősz Gábor: Das Fenster, 2013. Kiállítási enteriőr, Gábor Ősz: Three by Three, Netwerk / center for contemporary art, Aalst, 2013. © Ősz Gábor. A művész jóvoltából

A művész életművét bemutató tárlat egy olyan 2009-ben indult sorozat fontos állomása, amelynek célja a közép-kelet európai művészek alkotásain keresztül kanonizálni a művészek pozícióját az általános művészettörténetben. A sorozat részeként a Ludwig Múzeum olyan magyar származású művészeket vonultatott fel különböző kiállítások keretein belül, mint Csörgő Attila, Gerber Pál, Rita Ackermann, a Société Réaliste művészcsoport, valamint Lakner Antal. A másik ok, amiért dagadhat a mellkasunk a büszkeségtől, hogy a külföldön nagy népszerűségnek örvendő, Amszterdamban élő, dunaújvárosi születésű fotós munkáit összességében most láthatjuk először Magyarországon kiállítva.  

A tárlat anyagát, tematikáját Marc-Olivier Wahler, a kiállítást megnyitó kurátor nagyon talányosan egy bűvész trükkhöz hasonlította. Hiszen a mágia hármassága – bemutatás, fordulat, és „jutalom”, aminek keretében az illúzió hatása megnyilvánul – az, ami meghatározza Ősz Gábor alkotásait is. A művész elsőként, az előkészítés fázisában megmutatja nekünk, hogy mi az, ami látható. Megmutatja nekünk, hogy mi az a fény. Mit látunk, amikor a fényt nézzük. Az ezt követő fordulat során az átlagost különlegessé teszi és túlmegy azon, ami látható. Ez az a pillanat, amikor a fényt szétbontja. Ezután következik a mágikus pillanat, amikor az objektum, amit keresünk, ismét megjelenik a szemünk előtt egy bizonyos történetet elmesélve nekünk.   

854_14925-p.jpg

Ősz Gábor: Nagyítás A. kép, 2010. © Ősz Gábor. A művész jóvoltából

A termeken végighaladva a sejtelmes sötétségből a világosba, a videókról a fényképekre váltva olyan kérdésekre keressük a választ, mint miből áll össze a kép? Vagy mi a kép? És természetesen a mi szemünk előtt is kibontakozik majd az a bizonyos történet, amit a művész és a kurátor álmodott meg a kiállítás előkészületei közben. A terekre bontott sorozatokban végigkísérhetjük, hogyan kísérletezik a művész a fénnyel, az észleléssel, a camera obscurával, megmutatja, hogy mennyire alkalmas a fénykép egy történet visszaadására.  

Az a szerencse ért bennünket, hogy a kiállítást kísérő feliratok, magyarázó szövegek a művész keze munkái, így akik lemaradnak az Ősz Gábor féle tárlatvezetésről, ők se érezhetik magukat idegennek a kiállítótérben, hiszen gyakorlatilag maga a művész kíséri végig a látogatókat a tárlaton.   

854_14926-p.jpg

Ősz Gábor: Festéktől a fényig, 2009. (állókép a filmből) © Ősz Gábor. A művész jóvoltából

A Párizsból, Kölnből és a budapesti Vintage Galériából kölcsönzött alkotások november 3-ig várják az érdeklődőket. A hagyományokhoz híven különböző szakemberek társaságában is látogatható lesz a tárlat: elsőként a művész társaságában tekinthetjük meg az alkotásait, majd Somogyváry Gergő operatőr vezetésével kereshetjük a feltett kérdésekre a választ. Exkluzív tárlatvezetést tart még Perenyei Mónika művészettörténész és Ungváry Krisztián történész az ősz folyamán.   

A bejegyzés trackback címe:

https://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr615428543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.