Kortárs lengyel dizájn Budapesten

|

Európa kulturális fővárosává idén Wroclawot választották, és 2016-ban ünneplik létrejöttük huszonötödik évfordulóját a Visegrádi Együttműködés országai. A kortárs lengyel kultúrával ezért mostanában több hazai intézményben is találkozhat az érdeklődő közönség. A változatos programok közül vegyük sorra azokat, amelyek a dizájnra (is) koncentrálnak!

A Ludwig Múzeumban a Fiatal Lengyelország – A valóság utóérzései című időszakos kiállítás a mai művészgeneráció múlthoz és jelenhez fűződő viszonyával foglalkozik. A tárlat főként a képzőművészetre fókuszál, de a dizájnnak is teret ad.

lrm_export_20161027_111947.jpg
Malwina Konopacka: Részlet az AutoSzem-sorozatból, Ludwig Múzeum, 2016

Az egyik kiállító, a varsói grafikus-dizájner Malwina Konopacka a lengyel kerámiatervezés hagyományait gondolta újra az AutoSzem-vázák megalkotásakor. A kilencdarabos sorozat felidézi az 1950-es, 1960-as évek szocialista tárgykultúráját: kevesen tudják, hogy Lengyelországban ekkor váltak népszerűvé az úgynevezett „pikasyk”, azaz a Picasso művészetére emlékeztető kerámiák. A kézzel díszített, limitált példányszámú munkák a modernség szimbólumai voltak, sok korabeli enteriőrben előfordultak. Nem véletlen, hogy az AutoSzem-vázákon az organikus és a geometriai minták mellett Picasso-portrékat felelevenítő dekorációk is láthatók, ahogy a szabálytalan, absztrakt motívumokról és a fonalszerű díszekről ugyancsak a festő képei jutnak az eszünkbe. A vázákrétegelt máztechnikával és kézzel kivágott mintázattal készültek: az 1960-as évek pikasy-jaihoz hasonlóan ezek is különleges, egyedi tárgyak.

Konopacka termékein egyébként visszatérő motívumok az emberi arc részletei. Az itthon egyelőre ismeretlen OKO-sorozat egyes vázáit például szemek és szájak borítják, más darabokat pedig Henri Rousseau képi világából kiinduló levélformák díszítik, utalva arra, hogy a dizájner számára a festmények is fontos inspirációs forrásul szolgálnak. A vázák felületén lévő horpadásoknak elsősorban ergonómiai funkciójuk van – a törékeny termékek így könnyebben kézbe vehetők és mozgathatók.

11222043_1716646735221866_3443709639827254312_o.pngMalwina Konopacka: OKO-sorozat, 2014–2016 (kép forrása: Facebook)

A lengyel formatervezés az idei Designhét keretében is kiemelt szerepet kapott. Az Iparművészeti Múzeumban a Központi Értékek – közös örökségünk a közép-európai kortárs designban címet viselő kiállítás a visegrádi országok (Lengyelország, Szlovákia, Csehország és Magyarország) tervezőinek legsikeresebb tárgyait mutatja be. Magyarországon a 2011-es Unpolished kiállítás évekkel ezelőtt már átfogó képet nyújtott a lengyel dizájnról, ismertetve azokat a sajátosságokat, amelyek alapján az megkülönböztethető más nemzetek formakultúrájától. Az idei tárlat különlegessége ezzel ellentétben az, hogy a négy ország közös adottságait, a hasonló eszközöket és megoldásokat vizsgálja. Hangsúlyosak a természetes anyagok, az organikus formák és a minimalista technikai megoldások. Érdemes kiemelni a frissdiplomás Almássy Lili kerámiáit, illetve a lengyel Alicja Patanowska porcelán Plantation-tárgyegyüttesét.

2537.jpg

Alicja Patanowska: Plantation, fotó: S. Deleu 2015 (kép forrása: imm.hu)

A Ludwig Múzeum kiállítása december 4-ig, az Iparművészeti Múzeumé november 20-ig látogatható.

Farkasdy Melinda

A bejegyzés trackback címe:

http://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr6111842931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.