Sokadik nyilvánosság – Plakát- és lemezfal

|

Június utolsó vasárnapján zárt a Rock/tér/idő kiállítás. Az underground művészetet kutató Artpool-gyűjtemény plakátjai is láthatók voltak az egyik falon – most megmutatjuk a Röhrig Géza énekével teljes Huckleberry punkegyüttest hirdető plakátot és a Gazdagréti Közösségi Ház felhívását az Artus egyik ősrégi előadásával.

Belépéskor a „nem hivatalos-hivatalos” tengelyre helyez a Rock/tér/idő plakát-és lemezfala. Az egyik oldalon figyel az Artpool plakátgyűjteménye a rendszerváltás előtti időszak undergroundjából, a másikon a Hungaroton kiadó lemezborítói a korabeli polcokról. Reklámnál, vizuális kommunikációnál többről van szó.

rock_ter_ido_070w.jpgJobb oldalon a hivatalos szcéna lemezborítói, bal oldalon az ellenkultúra plakátjai (fotó: Rosta József)

A régmúlt offline világának idején a plakátok komoly közvetítőértékkel bírtak, a hivatalos lemezborítókig eljutni pedig közel sem volt egyszerű. „[A] nyugati tömegtermelésben egy idő után minden felhígult, de eleinte, a Beatles és a Rolling Stones után még körülbelül hat-nyolc évig, ami megjelent, már értéket képviselt. Még a ronda borítókat is művészek rajzolták” – mondta nekünk a kiállítás kapcsán nemrég a Tilos Rádió ügyvezetője, Csabai Gábor "Papó".

Az Artpool Művészetkutató Központ független, nonprofit intézmény, webmúzeum, könyvtár, médiaarchívum és kiadó. 1979-ben alapították, a rendszerváltásig leginkább tűrt vagy tiltott kategóriába esett. Főleg a 60-as, 70-es és 80-as évek avantgárd művészetének gyűjtésével és kutatásával foglalkozik. A Wikipédia szerint az Artpoolnak ezernél több órányi videó- és hangfelvétele, húszezer diája és fotója, tizenkétezer kötete, valamit hétezer időszaki kiadványa érhető el. Vezetői Klaniczay Júlia és Galántai György.

A punk Röhrig

img_20160625_153945_hdr.jpg

A Saul fia körüli hype mostanra lecsengett, de Röhrig okos szereplései, nyilatkozásai továbbvittek üzeneteket a film országos terjedése után is. Nemes László Oscar-díjas munkájának főszereplője sokféle területen mozgott és mozog: költőként például ismert, punkénekesként már kevésbé. A Rock/tér/idő kiállítás Artpool-gyűjteményes plakátfalán megjelenik régi zenekara, a Huckleberry is. Az 1986-os plakát július 13-ára hív a Petőfi Csarnokba, ahol a Tizedes meg a Többiek és a Kretens mellett léptek fel Röhrigég is.



Huckleberry-koncert 1988 ból az FMK ból

„A Huckleberry előtt két meghatározó élményem volt ezen a területen. Az egyik a Beatrice, a másik Cseh Tamás” – mesél Röhrig a kezdetekről a Magyar Narancsnak adott interjújában (a gyűjteményével a kiállításon is szereplő Szőnyei Tamás kérdezte – a szerk.). Miután kirúgták a gimnáziumból, és így a kollégiumból is, megismerte a Tizedes és a Többiek énekesét, Papp Gyurit. Nem sokkal később összeállt a Huckleberry. „Egy nagyon punkos, önpusztító csapat. Majdnem minden koncertünkről lecsapták az áramot, mentőautó állt az épület előtt. Egy idő múlva aztán valahogy kikoptam ebből. Akkor vettek föl az egyetemre is.” Röhrig ugyanebben az interjúban azt mondta, a Huckleberryben nem lett barátja senkinek – emiatt, és intimitásigénye miatt kezdett később egyedül játszani, lakáskoncerteket adni.

A 80-as évek punk közegéről beszéltünk nemrég Kövessy Róberttel, aki a dalszövegei miatt lecsukott CPg-tagokkal forgatta Pol Pot megye punkjai című dokumentumfilmjét. Az interjú itt olvasható.

Hasadt Estélyek

img_20160625_154050_hdr.jpg

Feltűnik az Artpool-gyűjtemény plakátfalán a mai napig aktívan működő Artus Stúdió is. Jól összesűrűsödik a 70-es, 80-as évek underground művészeti közegének sokfélesége ezen az egyetlen plakáton: a Gazdagréti Közösségi Ház hirdetésén megjelenik az Artus mellett egy Pasolini- és Grillet-vetítés, egy Zuzu–Vető-kiállítás, illetve a Vágtázó Halottkémek költészeti performansszal egybekötött koncertje (a VHK idén nyáron egyszer fog koncertezni, mégpedig a Bánkitó Fesztiválon július 15-én éjfélkor – a szerk.). 

Artus  Goda Gábor társulata: Cseppkánon  Hogy vagy Hérakleitosz?

Az Artust 1985-ben alapította Goda Gábor, azóta több mint ötven előadást mutattak be huszonöt országban. A független fizikai színház tagjai különböző területekről érkeznek, az előadásokra jellemző a folyamatos kísérletezés. Legutóbb például a Francia Intézet Vasarely-kiállításának záróprogramján adtak elő. „Az Artus Stúdióban nem kulturális produktumok gyártása, hanem kreatív emberi találkozások és gondolatok ébresztése a cél” – írják magukról. Cseppkánon - Hogy vagy Hérakleitosz? című produkciójuk idén elnyerte a legszínvonalasabb kortárs táncelőadásoknak járó Lábán Rudolf-díjat  a darabot legközelebb novemberben játsszák a Ludwiggal egy épületben található Fesztivál Színházban.

A bejegyzés trackback címe:

http://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr238844700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.