A festményeket lelövik, ugye?

|

A műalkotások nem csak a természeti környezet hatásainak vannak kitéve, a legnagyobb kárt sokszor éppen a látogató okozza. Szándékos vandalizmus vagy véletlen gondatlanság folytán, de számos híres műalkotás sérült már meg emberi kéztől néha a legabszurdabb helyzetekben.

Háromrészes sorozatunk befejező részében bemutatunk egy angolt, aki az ötórai teája után rálőtt Szűz Máriára, egy neo-dada művészt, aki nem használta a mosdót, mielőtt múzeumba ment, és egy vandált, aki csak jót akart.

wtf.gif

 

1. Valóban dühös lehetett az a férfi, aki miután rendes brit lévén megitta az ötórai teáját a londoni Nemzeti Galéria kávézójában, egy lefűrészelt vadászpuskával lőtt rá Szűz Máriára. Persze csak Leonardo da Vinci híres rajzán. És hogy mitől is volt ilyen dühös 1987 nyarán Robert Cambridge? Elmondása szerint a fennálló politikai, társadalmi és gazdasági helyzet miatt. A golyó mindenesetre célt ért, és a Szűz és a Gyermek Szent Annával és Keresztelő Szent Jánossal védőüvegén áthatolva egy kb. 15 cm-es krátert hagyott Mária mellkasán. Ami a leszerelt katonát illeti, Jézus magyar reinkarnációjához és a konyhakéssel vagdalkozó tanárhoz hasonlóan pszichiátriai kezelést kapott.

leo_1.jpg

 

2. Duchamp legismertebb ready-made-je, a műalkotásként kikiáltott piszoár érthető módon szélsőséges reakciókat váltott ki az emberekből. A neo-dada művész, Pierre Pinoncelli mintegy visszaadva a tárgynak eredeti funkcióját (és ezzel ’méltóságát’), belevizelt a Kút-ba, amikor az a franciaországi Nîmes-ben volt kiállítva. A férfi szerint 1993-as performanszát maga Duchamp is értékelte volna ­– és valóban, a sakkimádó művészről, aki játék közben egyszer még saját női alteregójának is beöltözött, ezt el is hisszük. 13 évvel később az immár 76 éves Pinoncelli egy kalapáccsal esett neki a világ legdrágább piszoárjának, mely egyébként csupán az elveszett eredeti egyik sokszorosított példánya.

41-MarcelDuchamp.jpg

 

3. Íme, az ember’-ből ’Íme, a majom’-ra változott a címe annak az Elías García Martínez freskónak, melyen ma már a legjobb szándékú néző is csak a hazánkban egyaránt népszerű japán játékbabát, Moncsicsit fedezi fel. Az eredetileg Jézust ábrázoló falfestmény története több okból is kilóg az eddigiek sorából: nem vandalizmusnak, hanem pont ellenkezőleg, restaurációnak indult, a művet pedig éppen a szerencsétlen (?) incidens tette híressé. A 80 éves dilettáns hölgy engedély nélkül fogott hozzá a spanyol freskó restaurálásához, a felismerhetetlenné vált alkotás pedig pillanatok alatt internetes mémmé és turistalátványossággá vált.

monchichi.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://ludwigmuseum.blog.hu/api/trackback/id/tr226769023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nemiromle 2014.10.09. 18:05:05

az ott fent a In Bruges ből van nemszar film lol